عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

معماری موزه و اصول طراحی آن

در این مطلب از درآمد برتر به بررسی موزه و معماری موزه می پردازیم. برای مشاهده کامل این مطلب و دریافت رایگان pdf این مطلب به لینک منبع مراجعه کنید.

معماری موزه و اصول طراحی آن

تعریف موزه

اصولا موزه به محلی گفته می شود که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی، صنعتی، هنری و اشیاء باارزش نگه داری می شوند و ان ها را در معض نمایش همگان قرار می دهند.

 

موزه از نظر سازمان جهانی یونسکو

اما سازمان جهانی یونسکو تعریف مخصوص خود را برای موزه در نظر گرفته است. این سازمان موزه را اینگونه تعریف می کند :

موزه مؤسسه ‌ای دائمی است و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌ جای‌ مانده انسان و محیط زیست و گردآوری آثار، حفظ و بهره ‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار به ویژه به نمایش گذاردن آن‌ها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

تاریخچه موزه در جهان

انسان به جمع آوری اشیاء زیبا از ابتدا خلقت علاقه داشته به طوری که در دوران نوسنگی انسان ها به جمع آوری مجموعه هایی از صدف، گوش ماهی، سنگ ریزه و استخوان جانوران می پرداختند.

می توان گفت که اولین موزه هایی که توسط بشر ساخته شده بود، هدف خاصی نداشت و فقط اماکن و پرستشگاه های مقدسی همچون کلیساهای کاتولیک، معابد یونانی و پرستشگاه های بودایی در ژاپن را شامل می شد.

سیصد سال پیش از میلاد مسیح  بطلمیوس اول که یکی از سرداران لشگر اسکندر مقدونی بود شروع به ساخت ساختمانی به نام موزه در کنار کاخ خود در شهر اسکندریه نمود. این ساختمان بزرگ شامل بخش های متعددی بود که می توان به یک دانشگاه بزرگ، کتابخانه، آزمایشگاه، رصدخانه و باغ گیاهان و جانوران اشاره کرد.

اما پس از مرگ بطلمیوس کسی ایده او را جدی نگرفت و امروزه از این امارت بزرگی که به زحمت اطلاعاتی در دست است و در اندک کتاب هایی به این سازه اشاره شده است.

در این حال اولین مجموعه شخصی در سال ۱۶۸۳ میلادی بازگشایی شد، که افراد می توانستند از اثار جمع آوری شده در این مجموعه دیدن کنند.این مجموعه در آکسفورد انگلستان و با نام آشمولین به عنوان اولین مجموعه شخصی شناخته می شود.

با پیدایش دوره رنسانس که باعث تحول عظیم فرهنگی هنری، در اروپا شد، توجه به موزه ها بسیار بیشتر از قبل شد و در این زمان موزه ها ارزش واقعی خود را پیدا و به جایگاه شایسته خود رسیدند.

 

 

تاریخچه موزه در ایران

همانند بسیاری از پدیده های جهان که در قرن نوزدهم وارد ایران شد، موزه هم در همین دوره وارد فرهنگ ایران شد. در سال 1249 شمسی هنگامی که ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد و از موزه هایی که در کشور های روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، آلمان و اتریش ساخته شده بود دیدن کرد، تصمیم گرفت که در ایران نیز مکانی را همانند این کشور ها تاسیس کند و آثاری را در آن گرد آوری کند.

ناصرالدین شاه پس از بازگشت به ایران دستور داد گوشه از کاخ گلستان را به شکل موزه در آورند. البته این موزه جنبه همگانی نداشت و فقط مختص به شخص شاه و اطرافیان او بود. چیزی نگذشت که این موزه منحل شد و جواهرات موجود در آن به خزانه بانک مرکزی و سلاح های ارزشمند جمع آوری شده در آن به موزه دانشکده افسری تحویل داده شد.

تاریخچه موزه در ایران

با پیدایش دوره مشروطه صنیع الدوله که وزیر معارف وقت بود، دستور به تشکیل کار گروهی داد که وظیفه این کار گروه سرو سامان دادن به وضعیت نابسامان حفاری های غیر مجاز بود. در همین زمان بود که موزه ایران معارف ساخته شد. این موزه در برگیرنده آثاری همچون اشیای عتیقه، کاشی، سفال، سکه و سلاح بود. که  می توان به عنوان اولین گام مؤثر در تاریخ موزه ‌داری ایران به آن اشاره نمود.

در این موزه آثاری از هزاره‌ی ششم پیش از میلاد میلاد تا دوران های مختلف اسلامی در دوطبقه به نمایش گذاشته شده است.

 

برای مشاهده کامل این مطلب و دریافت رایگان pdf به لینک منبع مراجعه کنید.

منبع : اصول معماری موزه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد