عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

مجتمع تـوریستی، رفاهی کوهسنگی

مجتمع تـوریستی، رفاهی کوهسنگی

پـروژه مجتمع تـوریستی، رفاهی کوهسنگی آبادگران در زمینی به مساحت 47 هکتار در ارتفـاعـات غـربی کوهسنگی و مشرف به شهر مقدس مشهد و حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام در دست احداث می‌باشد. وضعیت طبیعی زمین و ارتفاعات موجود، نزدیکی به محور جاده آسیایی و دسترسی سریع و آسان به حرم مطهر، فرودگاه و پایانه مسافربری مرکزی شهر و همچنین فـاصله منطقی ایـن مجموعه از هسته مرکزی شهر که موجب ایجاد شرایطی کاملاً سالم و آرام از لحاظ عدم آلودگی هوای جوی و صوتی گشته، موقعیت ویژه ای را فـراهم نموده است. ارتبـاط و دسترسی بـه این مجـموعه از 2 نقطه پیش بینی شده است؛ اول از جـاده آسیایی و دوم از طریق بلوار 45 متری شهـرک طالقانی. پروژه کوهسنگی مشهد طبق پروانه مـخوذه، 138807 مترمربع مجاز به احـداث بنـا  می باشد که از ایـن متـراژ 72264/5 متـرمـربع در حـال حـاضر ساخته شده و دارای پایان کار سفت کاری می باشد از 66542/5 مترمربع باقیمانده نیز 33928 مترمربع جهت احداث هتل 7 ستاره تخصیص داده شده است، که در مرحله تهیه نقشه ها و طی مراحل اداری می باشد. استقرار و جـانمـایی کـاربری هـای پروژه به دو بخش تقسیم شده که یک بخش عمومی و خدماتی و بخش دیگر به واحدهای اقامتی اختصاص یافته است. کاربری های اقامتی در بلندترین نقاط مجموعه و با فاصله زیاد از قسمتهای عمـومی قـرار گرفته و جانمایی آنها به نحوی است که از سر و صدا و شلوغی دور بوده و محیط ساکت و آرامی برای گذران اوقات فراغت فراهم می آورد. کاربری های اقامتی پروژه در دو قالب ویـلایی و آپارتمانی در نظر گرفته شده است.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir

مجتمع تجاری تفریحی مسکونی ستاره فارس

مجتمع تجاری تفریحی مسکونی ستاره فارس

ایده های طراحی:
در این مجموعه نگرش نسبت به بخش تجاری مجتمع,بر اساس الگوی رفتاری و عملکردی بازارهای قدیمی ایران بوده است,در بازارهای قدیمی راستاها و امتدادهای خاصی وجود دارد که برگرفته از ساختار شهری آن زمان بوده و اتصال مابین آنها از طریق چهارسوق هایی شکل می گرفته که تقسیم کننده بازار به اصناف مختلف و مفصل ارتباطی اصلی محور ها بوده است.
وجود غرفه های تجاری در امتداد محورهای متعدد بازار,منجر به شکل گیری روابط سیال و خوانا می شده که مردم(مخاطبین)می توانستند به راحتی مسیر مطلوب خود را بیابند.بر این اساس و تطابق آن با زمان معاصر,ساختار معماری بخش تجاری شکل می گیرد.
در بخش های تجاری مجتمع محورهای سه گانه ای به موازات یکدیگر تعریف می شوند و عامل ارتباطی آنها به فضاهایی از معماری امروز تبدیل می شود,که تقسیم کننده و عامل ارتباط بصری میان طبقات می باشد.این فضا هم در ابتدا و هم در انتهای مسیر وجود دارد که علاوه بر نیاز های عملکردی,کیفیت فضایی مناسبی را ایجاد می کند(این فضا در معماری void نامیده می شود(
در بخش مسکونی نیز,طراح از الگوهای معماری درونگرا و برونگرای شهرسازی در ساماندهی واحد های مسکونی معماری ایرانی,بهره برده است.تعریف مجموعه ی همسایگی که یکی از اصول ساختارهای معماری شهری ایرانی است در این طراحی نقش بسزایی دارد.لذا,فضاهای مسکونی در اطراف حیاط مرکزی بزرگی,که متناصب با مجموعه تعریف شده شکل می گیرد و بدین ترتیب در طبقه هشتم فضای سبز و آزاد مورد نیاز واحدهای مسکونی را تامین می کند و همچون محلات قدیمی فضای واحدی در مرکز,ارتباط عملکردی و احساسی مطلوبی را ایجاد نموده که بر هویت مجموعه مسکونی می افزاید.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir

 


باز شناسی الگوی فراکتالی در منظر مصنوع ماسوله

باز شناسی الگوی فراکتالی در منظر مصنوع ماسوله

چکیده تفصیلی

در بازدیدی که از روستای ماسوله به عمل آمد، سعی شد با تامل در "منظر ماسوله"، و با نگاهی نکته سنج، به دقایق موجود در آن پی ببریم.

نخست، رودخانه ی خروشان روستای ماسوله والگوی خاص حرکت آب در میان سنگهای موجود در مسیر، مورد توجه قرار گرفت. به آن، نام "الگوی دماغه ها" را دادیم. سپس متوجه شدیم در این الگو، می توان شباهت ساختاری بین مقیاس خرد (حرکت آب در میان سنگریزه ها) و مقیاس بزرگتر (حرکت رودخانه در میان کوه ها) را تشخیص داد. به این پدیده "ساختار فراکتالی" می گویند.

دومین نگاه، به بافت مسکونی ماسوله معطوف بود. سیالیت فضاهای حرکتی (مسیرها و معابر ماسوله) در میان دانه های مسکونی در منظر ماسوله به چشم می آمد؛ که الگوی دماغه ها در مورد رودخانه را تداعی می کند. علاوه بر این، می توان در مقیاس های بالاتر (بلوک های مسکونی و محلات ماسوله) همین الگو را مشاهده نمود. این پدیده، مصداقی از وجود ساختار فراکتالی در بافت مسکونی ماسوله می باشد.

مقاله پیش رو سعی دارد با روش مشاهده ی تشخیصی، به صورتی که در بالا ذکر شد، "منظر مصنوع" ماسوله را تابعی از "منظر طبیعی" آن معرفی نماید.

این مهم، از طریق شناسایی الگوی دماغه ها و ساختار فراکتالی آن در منظر طبیعی ماسوله ودر نهایت بست آن در منظر مصنوع ماسوله انجام شده است؛ که نتیجه ی عقل جمعی و تاریخی سازندگان ماسوله، همراه با الگوبرداری آنها از منظر طبیعی ماسوله می باشد.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir


تله کابین اصفهان

تله کابین اصفهان

تله کابین یا آسمان فراز صفه اصفهان در مرحله اول شروع بکار کرد.این پروژه جنب پارک کوهستانی صفه واقع شده.تجهیزات این پروژه از کشور اتریش وارد شده و تحت نظارت مهندسان اتریشی به بهره برداری رسیده است.شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی.ورزشی سپاهان وابسته به شرکت سامان گستر اصفهان با مشارکت شهرداری اصفهان مجری این طرح می باشد.ایستگاه اول (دره) با ساختمانی بسیار زیبا که شاید(به نظر من) طراحی مدرنی حداقل در سطح ایران دارد و اگر پروژه های جنبی آن مانند تریا،رستوران آن نیز تکمیل شود محیطی مطلوب را فراهم می سازد.مضاف بر آن که پارکینگ نسبتا" بزرگ و فضای زیبای ایستگاه اول نشان از دقت و سلیقه خوب مدیران این مجموعه دارد.کارکنان تله کابین نیز بسیار خوش برخورد بوده و راهنمائیهای لازم را به گردشگر می نمایند.مدت زمان سیر هر کابین از مبداء تا ایستگاه دوم(گردنه باد) حدود 10 دقیقه می باشد.در بین راه می توان از منظره های زیبایی لذت برد و به خود بالید که بالاخره شهر توریستی نصف جهان به تله کابین مجهز شد.ایستگاه دوم فقط از نظر تجهیزات فنی کامل بوده ولی از نظر امکانات رفاهی و ساختمانی نیمه کاره می باشد ولی از ظاهر کار چنین بر می آید که محیط زیبایی در آینده بنا شود.

نکته جالب اینست که با وجود ظرفیت 6 نفرى هر کابین ، لزومى به انتظاربراى تکمیل آن نیست.به هر تعداد که بلیط خریداری شود می توان سوار شد واین به خانواده های کمک می کند تا با خیال راحت تری مسیر را طی کنند.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir

مجموعه ورزشی - تفریحی تله ‌کابین توچال

مجموعه ورزشی - تفریحی تله ‌کابین توچال

 تله‌کابین توچال در پایان خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده‌است.

مجموعه ورزشی-تفریحی تله کابین توچال از ارتفاع ۱۸۳۰ متری از سطح دریا در انتهای خیابان ولنجک آغاز شده و پس از عبور از جاده آسفالته در ارتفاع ۱۹۱۰ متری به ایستگاه اول تله کابین توچال متصل میشود، این تله‌کابین دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر می‌باشد که در میان تله کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به شمار می‌رود .سرعت حرکت کابین‌ها در مسیر تله کابین، ۴ متر بر ثانیه می‌باشد.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir

 


تله کابین شیرکوه به درفک

تله کابین شیرکوه به درفک

 

 با احداث این تله کابین، هم مسیر دسترسی به پروژه از فاصله 12 کیلومتری آن فراهم می شود و هم به دلیل دارا بودن طولانی ترین لاین دسترسی در بین سایر تله کابین های موجود در ایران، دارای مزیت ویژه برای جذب توریست است. از دیگر نکات حائز اهمیت در تله کابین شیرکوه ـ درفک، چشم انداز منحصر به فرد آن می باشد. به طوریکه مسافران در تمام طول راه شاهد مناظر بکر طبیعی و جلوه های هاص طبیعت شمال از جنگل های انبوه گرفته تا مراتع حاصلخیز و مراتع حاصلخیز و مراتع کوهستانی نیمه متراکم، هستند و مقصد این سفر دلنشین قله های مرتفع کوه پر ابهت درفک خواهد بود. در حقیقت در طی این مسیر، چشم اندازی زیبا در افق دید مخاطب قرار گرفته و تله کابین شیرکوه ـ درفک او را از ارتفاعات کم و زمین های کم شیب و مناطق روستایی پوشیده از گیاه، به دل صخره های بلند درفک سوق داده و در پایان راه مسافران مشتاق، شاهد بهشت کوچک و زیبایی در دل کوهستان خواهند بود. لذا جذابیت استفاده از تله کابین به قدری است که این پروژه یکی از اصلی ترین نقاط طرح به شمار می آید. از زیر پروژه های این پروژه می توان به ایستگاههای مبدأ (شیرکوه)، ایستگاه ثانویه (ایستگاه گردشگری روستای لارنه) و ایستگاه مقصد (درفک) اشاره نمود. این تله کابین با همکاری شرکت Doppelmayr اتریش در حال ساخت می باشد.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir


ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی )

ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی )


هتل از آن دسته مباحثی محسوب میشود که بیشتر به عملکرد بنا توجه دارد تا به فرم آن.
با این وجود نمیتوان از فرم به عنوان یکی از مهمترین عناصر جذب مخاطب فارغ شد.
هتل ها از نظر کیفی به چند دسته ی عمده تقسیم میشوند.
که در زبان عام از آنها به تعداد ستاره تعبیر میشود.
یکی از ایده های مورد استفاده در هتل میتواند تفکیک فضاهای سرویس دهنده و سرویس شونده باشد.
که در کارهای لویی کان میتوان به خوبی آنرا مشاهده کرد.

نکات مهم در طراحی هتل
۱- مسیر حرکت مهمانان، وسایل و کارکنان باید جدا باشد.
۲- به ازای هر اتاق ۶ متر مربع فضای راهرو به عرض ۱٫۵۰ تا ۱٫۸۰ متر لازم است.
۳- زباله ها باید در فضایی مسقف (برای محدود کردن سرو صدا در شب) با ارتفاع سقف ۴٫۳۵ متر انباشته شود.
۴- بخش سرایداری هر طبقه در امتداد راهروهای منتهی به اتاق مهمانان سازمان دهی می شود
۵- برای افزایش بازده بهتر است مسیرهای بین آشپزخانه – تحویل غذا – رستوران تا حد امکان کوتاه باشد.
۶- خدمات مربوط به آماده سازی غذا و نوشیدنی در هتل سه نوع می باشد:
الف: رستورانها و بوفه های شامل فضاهای ضیافت که به آشپزخانه ی ماهواره ای شکل نزدیک هر رستوارن و اتاق ضیافت نیاز دارد و بخش های پذیرایی در اتاق مهمانان هر طبقه وجود دارد.
ب: یک یا دو رستوران و اتاق عملکردی که به یک آشپزخانه نیاز دارد تا بتواند مستقیماً رستورانها و اتاقها را سرویس دهد
ج: حداقل امکانات پذیرایی در هتل، ولی مجهز به رستورانهای جداگانه باشد.
۷- در هتل ها ممکن است دستگاههای فروش سکه ای یا اغذیه فروشی های شخصی نیز وجود داشته باشد.
۸- طراحی آشپزخانه در ۴ مرحله انجام می پذیرد:
الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز.
ب: تعیین حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم برای هر قسمت.
ج: مشخص کردن تجهیزات و لوازم لازم برای هر قسمت.
د: تخصیص فضاها.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir


طرح تفصیلی تله کابین رامسر

تله کابین رامسر

 

در خطه ی سرسبز شمال ایران، هم جواری دریا با کوه های سبز و جنگلی زیبایی چشم نوازی را به وجود آورده است. سالانه میلیون ها گردشگر از این نواحی بازدید می کنند و همین امر، نه تنها بهانه که یکی از ملزومات توسعه ی فضاهای گردشگری مناسب است. پس از تله کابین نمک آبرود چالوس  ( که اکنون با دو خط به فعالیت مشغول است ) و تله کابین لاهیجان، تله کابین رامسر سومین مجموعه ی تله کابین در شمال کشور محسوب می شود که به همت و با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شده است.  

تله کابین رامسر در سال 1388 شروع به کار نمود. طول مسیر آن حدود 1850 متر است و از سمت دریا ( شمال جاده ی ساحلی ) شروع می شود، از عرض جاده ساحلی عبور می کند و پس از طی چند صد متر که از روی محوطه ی جنوبی تله کابین و مزارع و باغ های مرکبات رد می شود، ارتفاع می گیرد و تا حدود 500 متر بالا می رود. تنوع مسیری که این تله کابین طی می کند و زیبایی های منطقه در نوع خود منحصر به فرد است. از اقدامات جالبی که سازندگان تله کابین انجام داده اند، یکی ساخت محوطه ی وسیعی تحت عنوان بام رامسر ( در سقف ایستگاه بالایی تله کابین ) است که چشم انداز فوق العاده زیبایی را به دور از هر گونه خطر سقوط فراهم ساخته است.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir

 

هتل

هتل

به طور کلی هتل مکانی است که درآن امکانات اقامت موقت وخدماتی همچون استخر:رستوران،سالن جشنهاو…ارائه می شود.قدمت هتل به دوران تمدنهای بزرگ باستانی باز می گردد. درایران ، بین النهرین و روم باستان مکانهایی بوده اند که اجدادهتل امروز محسوب     می شوند. واژهُ هتل ریشه فرانسوی دارد و به معنی«خانه شهری» یا بنایی است که مراجعه کننده بسیار دارد.

اگرچه امروز انواع مختلفی ازهتل وجوددارد که هرکدام کاربریهای متنوع و متفاوتی ارائه می کنند، ولی عملکرد اصلی هتل،بدون توجه به تعداد اتاقهای آن یکسان است و نسبت به دوران باستان نیز تغییر اساسی نکرده است. یک هتل امروزی شامل فضایی برای استراحت ، فضاهای عمومی(سرسرا) ،خدمات جنبی مثل رستوران،حمام،صندوق امانت،پارکینگ و بوتیکهای کوچک برای خرید لوازم مورد نیاز مسافران است.درایران قدیم کاروانسراها عملکردی مشابه هتل داشته اند.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir


اقلیم

اقلیم

 

دمای هوا

سطح دریاها بسیار کندتر از سطح زمین در اثر تابش آفتاب گرم می ‌شود و به همین دلیل اختلاف زیادی بین درجه حرارت سطح خشکی و سطح دریا وجود دارد. در نتیجه، در یک عرض جغرافیایی ثابت، همیشه سطح زمین در تابستان گرم‌تر و در زمستان سردتر از سطح دریاست و توده‌های هوای در تماس با این دو سطح نیز، به همین نسبت دارای اختلاف دما هستند و بدین ترتیب، میانگین درجه حرارت هوای بالای خشکی، در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر از میانگین درجه حرارت هوای بالای دریاست.

 

برای مشاهده متن کامل و دانلود فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

بازنشر: www.saze20.ir