عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عوامل اصلی وقوع زمین لرزه و راه پیش بینی و پیشگیری از آن

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

عوامل اصلی وقوع زمین لرزه و راه پیش بینی و پیشگیری از آن

کد مقاله : 103

نوع ارائه: پوستر

مهندس مهرداد کردزنگنه

M_kzangeneh@yahoo.com

چکیده:

تاکنون مسایل و عوامل مربوط به زلزله از دریچه حرکت قاره ها- فوران آتشفشان ها و کوهزایی و غیره بررسی می شد و م یزان قدرت هر زمین لرزه براساس ریشتر بیان می شد. اما با تحقیقات و مطالعات و نشانه هایی که در طبیعت وجود دارد و آمار جمع آوری شده به این نتایج مهم دست یافتم:

الف) زمین با عملکرد حرکات قاره ها- فوران آتشفشان ها و کوهزایی می خواهد به حالت تعادل و توزیع مناسب و زنی در سطح خود برسد تا حرکت دورانی یکنواخت و هارمونیکی داشته باشد اما عواملی که مانند عوامل انسانی و فرسایش در رسوب گذاری و تغییرات نیروی جاذبه بین خورشید و زمین، هیچ گاه به تعادل کامل نمی رسد و همواره احتمال وقوع زلزله می باشد.

ب) اوج نوسانات و زمین لرزه ها در اوایل و اواخر فصل بهار و پاییز است ولی بی شترین و کمترین فاصله زمین تا خورشید که نتیجه آن تغییرات نیروی گریز از مرکز سطح زمین و نیروی جاذبه وزنی زمین می باشد. جرم با توجه به تحقیقات در مورد نتایج فوق می توان از نمودار تغییرات وزنی و تغییرات لرزه ای موسسات لرزه نگاری و یک تفسیر صحیح زمان وقوع زلزله را تا حدودی تخمین زد (همانند پیش بینی وضعیت آب وهوا) و همچنین چون اکثر زلزله های مخرب در دو زمان فوق صورت می گیرد پس می بایست از نظر ایمنی بیشتر وقت و دقت را در این دو زمان قرار داد (طبق چارت کاری ضمیمه).

ج) ساخت و نصب دستگاه های پیش بینی زلزله طراحی شده توسط اینجانب در شهرها و ارایه یک دفترچه زمین شناختی مناطق موردنظر توسط زمین شناس ان مانند دفترچه محاسباتی مهندسین ساختمان و عمران به طوری که به راحتی به دست مخاطبین رسیده و اصول آن توسط شهرداری ها کاملا قبل از ایجاد بنا رعایت شود، جهت را ههای پی شگیری و کاهش صدمات زمین لرزه. در نهایت محور مطالعات و تحقیقات بنده در خصوص نقش عوامل انسانی- فرسایشی- رسوب گذاری سرعت حرکت زمین به دور خود و خورشید تغییرات جاذبه نیوتنی بین زمین و خورشید - تغییرات نیروی جاذبه وزنی روی زمین و نیروی گریز از مرکز - تغییرات وزن ظاهری اجسام و آمار زمان وقوع زلزله می باشد و ضمنا از واحد نیوتن به جای واحد ریشتر برای اولی ن بار در محاسبات تعریف قدرت زمین لرزه استفاده شده است.

د) با تغییرات دو نوع آرماتوربندی و بتن و الهام گرفتن از طبیعت م ی توان اثر زمین لرزه ها را کاهش داد (طراحی شده توسط اینجانب).

 

باز نشر: www.saze20.ir

در صورتی که تمایل دارید این مقالات را در ایمیل خود دریافت نمایید اینجا کلیک کنید.

برای دانلود این مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد