عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

بحثی در اثر پارامترهای دامنه در تعیین عملکرد لرزه ای سازه ها

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

بحثی در اثر پارامترهای دامنه در تعیین عملکرد لرزه ای سازه ها

کد مقاله : 402

نوع ارائه : شفاهی

محمد رضا تابش پور

دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

tabesh_mreza@yahoo.com

 

چکیده

برای بررسی عملکرد واقعی ساختمانها در هنگام زلزله باید تحلیل دینامیکی غیر خطی صورت گیرد تا تغییر مکانهای بیشینه و توزیع واقعی مفاصل پلاستیک، مشخص گردد . بدین منظور می توان از رکورد زلزله های موجود استفاده نمود .

یکی از مسایل مهم در این زمینه، مقیاس نمودن رکوردها و انتخاب مناسب ترین پارامتر جهت مقایسه نتایج م ی باشد . با توجه به پریود سازه و شرایط ساختگاهی می توان در هر موردی بهترین پارامتر را برای مقیاس نمودن رکورد انتخاب نمود .

در این مقاله در مورد اثرات مقادیر بیشینه شتاب، سرعت و جابجایی بر نتایج مربوط به پاسخ دینامیکی سازه و مقادیر مقیاس PGA شاخص خرابی بحث می گردد . روند تحقیق به این صورت است که رکوردهای شتاب چند زلزله نسبت به تمام آنها PGA شده و پاسخ سازه تحت آنها تعیین می گردد . سپس کلیه رکوردهای شتاب طوری مقیاس می شوند که برابر واحد بوده و با انتگرال گیری از این رکوردهای نرمال شده می توان تاریخچه سرعت و جابج ایی زمین را تعیین نمود.

رکوردها و ملاحظه میزان بیشینه تغییر شکل و شاخص خرابی، در مورد نحوه اثر پارامترهای PGD و PGV با مقایسه مقدار دامنه بر پاسخ سازه بحث می گردد.همچنین پارامترهای رضایتمندی شامل نزدیکی به محل سکونت، امنیت، بهداشت، رعایت حریمهای خانوادگی، توزیع عادلانه امکانات و مشارکت مردمی با استفاده از پرسشنامه در یک جامعه آماری به روش خوشه ای انتخاب و مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گرفته و میزان تأمین هر یک در رو شهای سه گانه اسکان مشخص گردیده است.

بررسی های انجام شده نشان داده است که هزینه لازم جهت کسب یک درصد رضایتمندی برای هر نفر در روش پیشنهادی نسبت به سایر رو شها کمترین و پس از آن روش اردوگاهی قرار دارد که در نتیجه روش پیشنهادی به عنوان روش برتر برگزیده شده است.

در ادامه روش پیشنهادی بر روی محدوده مورد مطالعه اعمال گردیده و از آنجا که این روش به تنهایی پاسخگوی تقاضای اسکان نخواهد بود، طرح مدیریتی جهت اسکان با استفاده از سایر راه ح لها نیز ارائه شده است.

 

باز نشر: www.saze20.ir

 

واژه های کلیدی: PGD ،PGV ،PGA ، تحلیل دینامیکی غیر خطی، شاخص خرابی

در صورتی که تمایل دارید این مقالات را در ایمیل خود دریافت نمایید اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود این پایان نامه به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد