عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

بررسی مدیریت امکان سنجی اسکان موقت پس از زلزله با مطالعه موردی م

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

بررسی مدیریت امکان سنجی اسکان موقت پس از زلزله با مطالعه موردی منطقه ای از تهران

 

گردآورندگان:

محمد حسن سبط

دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران

sebt@aut.ac.ir

مازیار حسینی

استادیار مهندسی زلزله و سازه و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

maziar@iiees.ac.ir

محمد علی صدیقی

کارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده عمران، دانشگاه امیر کبیر

alisedighi2000@yahoo.com

 

چکیده

از مشکلات بسیار مهم پیش روی در مدیریت بحران پس از هر زلزله می توان به مساله اسکان موقت بازماندگان اشاره نمود. با توجه به اهمیت موضوع پژوهشی جهت شناخت راه کارهای گوناگون اسکان موقت، امکان سنجی هر یک از آن ها به منظور یافتن یک روش مدیریتی کارآمد جهت اسکان موقت حادثه دیدگان پس از زلزله با استفاده از مطالعات میدانی در یکی از مناطق تهران به انجام رسیده است.

به لحاظ مدیریتی روش های اسکان به سه دسته اردوگاهی، پراکنده و پیشنهادی، تقسیم می گردند. روش تحلیلی که در این مطالعه به منظور امکان سنجی گزین هها مورد استفاده قرار گرفته، روش "تحلیل هزینه - فایده" می باشد که به عنوان یکی از کارآمدترین روش ها در امکان سنجی فعالیت ها در مقابله با بحران های طبیعی به کار می رود.

متغیر وابسته در این تحقیق انتخاب روش اسکان و متغیرهای مستقل، هزینه و رضایتمندی مردم در نظر گرفته شده است. به منظور تعیین هزینه ها در هر روش پارامترهایی از قبیل هزینه تسطیح، تهیه سرپناه، احداث سرویس های بهداشتی، تأمین سیستم گرمایشی، تأمین آب و برق اضطراری و آموزش مد نظر قرار گرفته است.

همچنین پارامترهای رضایتمندی شامل نزدیکی به محل سکونت، امنیت، بهداشت، رعایت حری مهای خانوادگی، توزیع عادلانه امکانات و مشارکت مردمی با استفاده از پرسشنامه در یک جامعه آماری به روش خوشه ای انتخاب و مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گرفته و میزان تأمین هر یک در رو شهای سه گانه اسکان مشخص گردیده است.

بررسی های انجام شده نشان داده است که هزینه لازم جهت کسب یک درصد رضایتمندی برای هر نفر در روش پیشنهادی نسبت به سایر رو شها کمترین و پس از آن روش اردوگاهی قرار دارد که در نتیجه روش پیشنهادی به عنوان روش برتر برگزیده شده است.

در ادامه روش پیشنهادی بر روی محدوده مورد مطالعه اعمال گردیده و از آنجا که این روش به تنهایی پاسخگوی تقاضای اسکان نخواهد بود، طرح مدیریتی جهت اسکان با استفاده از سایر راه ح لها نیز ارائه شده است.

باز نشر: www.saze20.ir

واژه های کلیدی: مدیریت بحران , اسکان موقت , تحلیل هزینه ,  فایده , رضایتمندی

در صورتی که تمایل دارید این مقالات را در ایمیل خود دریافت نمایید اینجا کلیک کنید.

  

برای دانلود این پایان نامه به ادامه مطلب مراجعه نمایید....

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد