عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان

تکنولوژی جدید در عایقکاری رطوبتی ساختمان



چکیده
یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با
آن عایقکاری رطوبتی می باشد . در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایقهای پیش ساخته ( ایزو گام) داده است . اما با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایقهای پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند . بعد از تحقیقات متعدد مهندسان موفق شدند که با استفاده از رزینهای اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود ، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که صورت یک لایه mm 1 روی سطوح مورد نیاز اجرا میشود و انعطاف پذیر نیز می باشد . این مقاله به بررسی و مطالعه عایق جدید و مقایسه آن با سایر عایقهای رطوبتی می پردازد .

 

 

بقیه در ادامه مطلب ....

 

 

منبع : www.saze20.ir

 

پیدایش ترک در ساختمان

پیدایش ترک در ساختمان

 

افت پی بر اثر عواملی همچون رطوبت و فشارهای وارده از طبقات ، بی مقاومتی خاک و عملکردهای آن پیش می آید . همچنین نوع مصالح مصرفی و اجرای غیرفنی ، سبب نشستهای پی می شود . در مجموع ، بر اثر حرکات زمین ، اسکلت بنا حرکت می کند و شکستهای مختلف که شامل ترکهای عمیق و یا معمولی و در مواردی به شکل مویی است ، نمایان می شود.

موقعیت ترک :

ترکهای عمیق : این ترکها گاهی به طور دائمی به وجود می آید و دلیل آن نشست مرتب پی است که در این صورت ، بودن ساکنان در ساختمان خطرناک است.

ترکهای ثابت : معمولا پس از نشست پی ، تحرک ساختمان کم می شود. این پدیده بر اثر قطع رطوبت و فشرده شدن سطح زیر پیش می اید. در نتیجه ، شکست و افت دیوارها و اسکلت بنا نیز متوقف ، و حالت ترک ثابت می شود.

موی ترکهای معمولی : این ترکها در اثر افتهای کوچک در اسکلت بنا و به واسطه نیروها و در مواردی به علت نوع مصالح اندود به وجود می ایند. رطوبت ، انقباض و انبساط حاصله در مقابل خشک شدن سطوح مرطوب ، باعث ایجاد ترکهای مویی می شود.

 

بقیه در ادامه مطلب......

 

www.saze20.ir

 

تشریح کامل مراحل پی سازی

تشریح کامل مراحل پی سازی





پی سازی چند مرحله دارد :

1. آزمایش زمین از لحاظ مقاومت

2. پی کنی

3. پی سازی

پی وسیله ای است که بار و فشار وارد از نقاط مختلف ساختمان و همچنین بارهای اضافی را به زمین منتقل می کند .

آزمایش زمین :

طبقه بندی زمین چند نوع است :

 

بقیه در ادامه مطلب......

 

www.saze20.ir

تاریخچه سیمان

تاریخچه سیمان


http://www.samenblog.com/uploads/g/ghafoori/131703.jpg


اگرچه از زمانهای بسیار گذشته اقوام و ملل مختلف به نحوی با استفاده از سیمان در ساخت بنا سود می‌جستند، ولی اولین بار در سال 1824 ، سیمان پرتلند به نام "ژوزف آسپدین" که یک معمار انگلیسی بود، ثبت شد. به لحاظ شباهت ظاهری و کیفیت بتن‌های تولید شده از سیمانهای اولیه به سنگهای ناحیه پرتلند در دورست انگلیس ، سیمان به نام سیمان پرتلند معروف شد و تا به امروز برای سیمانهایی که از مخلوط نمودن و حرارت دادن مواد آهکی و رسی و مواد حاوی سیلیس ، آلومینا و اکسید آهن و تولید کلینکر و نهایتا آسیاب نمودن کلینکر بدست می‌آید، استفاده می‌شود.

کلمه سیمان از یک لغت لاتین به نام سی‌منت ( cement ) گرفته شده است و ماده ای است که دارای خاصیت چسبانندگی مواد به یکدیگر است و در حقیقت ، واسطه چسباندن است.

در صنایع ساختمانی ، سیمان به ماده ای گفته می‌شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ و شن ، ماسه ، آجر و غیره بکار می‌رود و ترکیبات اصلی این سیمان از مواد آهکی است. سیمانهای آهکی معمولا از ترکیبات سیلیکات و آلومیناتهای آهک تشکیل شده‌اند که هم به‌صورت طبیعی یافت می‌شوند و هم قابل تولید در کارخانجات سیمان‌سازی هستند.

سیمان گردی نرم، جاذب آب و چسباننده خرده سنگ است که اساساً مرکب از ترکیب پخته شده و گداخته شده اکسید کلسیم با اکسید سیلیکون، اکسید آلومینیوم و اکسید آهن می باشد. ملات این گرد به مرور در مجاورت هوا یا در زیر آب سخت، فشرده می شود در ضمن ثبات حجم، مقاومت خود را نیز حفظ می نماید.

 

بقیه در ادامه مطلب......

 

www.saze20.ir

 


بتن سبک (بخش دوم)

بتن سبک (بخش دوم)


http://www.samenblog.com/uploads/g/ghafoori/131701.jpg


الزامات سنگدانه های بتن سازه ای

الزامات سبکدانه ها در آیین نامه های (۸۹-۳۳۰ ASTMC مشخصات سبکدانه ها برای بتن سازه ای در آمریکا ) و (۱۹۹۰ : ۳۷۹۷ BS مشخصات سبکدانه ها برای قطعات بنایی و بتن سازه ای در بریتانیا ) داده شده اند . در استاندارد بریتانیایی مشخصات واحدهای بنایی نیز مورد بحث قرار گرفته است . این آیین نامه ها محدودیتهایی برای افت حرارتی (۵% ASTM) و (۴% در BS) و همچنین در BS برای مقدار سولفات (%۳) SO به صورت جرمی را مشخص نموده اند .

ذکرنکات مهم برای فهم بهتر

۱- آیین نامه ۷۹۸۳ : ۱۰۴۷ BS مشخصات دوباره در هوای سرد شده ، که منبسط نشده است را در بر می گیرد .

۲- سبکدانه های به کار رفته در بتن سازه ای ، صرف نظر از منشا آنها تولیداتی مصنوعی می باشند و در نتیجه معمولا یکنواخت تر از سبکدانه طبیعی می باشند .

بنابراین سبکدانه را می توان برای تولید بتن سازه ای با کیفیت ثابت مورد استفاده قرار داد.

نکته : سبکدانه ها دارای خصوصیت ویژه ای هستند که سنگدانه های معمولی فاقد آن می باشند و در رابطه با انتخاب نسبتهای مخلوط و خواص مربوط به بتن حاصل دارای اهمیت ویژه ای می باشند . این ویژگی عبارتست از توانایی سبکدانه ها در جذب مقادیر زیاد آب و همچنین امکان نفوذ مقداری از خمیره تازه سیمان به درون منافذ باز (سطحی) ذرات سبکدانه (مخصوصا ذرات درشت تر) در نتیجه این جذب آب توسط سبکدانه ، وزن مخصوص آنها زیادتر از وزن مخصوص ذراتی می شود که در گرمچال خشک شده اند .

 

 

بقیه در ادامه مطلب......

 

www.saze20.ir

 

بتن سبک (بخش اول)

بتن سبک (بخش اول)

 

مقدمه :

ازمسائل مهم درامرطراحی وساخت پروژه های عمرانی وزن سازه به منظورپایداری بهتردربرابرنیروی زلزله است. ازآنجائیکه امروزه تمامی ساختمانها به صورت اسکلت فلزی ویا بتونی اجرامی شوند. پارتیشن ها ودیوارهای داخلی فقط نقش جدا کننده فضا را برعهده دارند وهرچه مصالح بکاررفته شده دراین اجزا سبک ترباشد تاثیرمستقیمی درکاهش وزن سازه دارد.ازاین روجایگزینی آجرهای هبلکس بجای آجرهای معمولی بسیار تا ثیرگذارمی باشد.نکته قابل ذکردرمورد این آجرها وزن مخصوص شان است.بطوریکه اگراین آجرهارا بر روی سطح آب قراردهیم به ته آب فرونرفته وبرروی سطح آب قرارمیگیرد.این مطلب بیانگرآن است که وزن مخصوص این آجرها از وزن مخصوص آب کمتراست.

تولید سیمان که ماده اصلی چسبندگی در بتن است در سال ۱۷۵۶ میلادی در کشور انگلستان توسط «John Smeaton» که مسئولیت ساخت پایه برج دریایی «Eddystone» را بر عهده داشت آغاز شد و در نهایت سیمان پرتلند در سال ۱۸۲۴ میلادی در جزیره ای به همین نام در انگلستان توسط «Joseph Aspdin» به ثبت رسید . مردم کشور ما نیز از سال ۱۳۱۲ با احداث کارخانه سیمان ری با مصرف سیمان آشنا شدند و با پیشرفت صنایع کشور ، امروزه در حدود ۲۶ الی ۳۰ میلیون تن سیمان در سال تولید می گردد . با آگاهی مهندسان از نحوه استفاده سیمان در کارهای عمرانی ، این ماده جایگاه خودش را در کشورمان پیدا کرد .

 

 

بقیه در ادامه مطلب......

 

www.saze20.ir

 

آیین‌نامه مربوط به ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها

آیین‌نامه مربوط به ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها


لزوم ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها و در دیدی وسیع تر ایمن سازی شهرها، نکته‌ای نیست که بتوان به خصوص در اجرا نادیده‌اش گرفت.

در این زمینه قوانین قابل توجهی وجود دارد که صرف نظر از معطل ماندن احتمالا‌ برخی از آنها در حوزه عمل، موارد متنوعی را شامل شده و از زوایای مختلفی به مساله مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی توجه کرده است. آیین‌نامه مربوط به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، یکی از مفاد طرح جامع در قانون برنامه چهارم توسعه و به شرح زیر است:

ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شهرها به منظور کاهش خسارات انسانی و اقتصادی ناشی از حوادث غیرمترقبه شامل:

 

بقیه در ادامه مطلب...

 

انتشار توسط : www.saze20.ir

 

 

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش سوم)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش سوم)

 

 

1.                کلید گردان 63 A برای آسانسور 4 و 6 نفره ، کلید گردان 63 A برای آسانسور 8 و 15 نفره و باری

2.                سه عدد چراغ سیگنال برای همه آسانسورها.

3.                تعبیه پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنائی موتورخانه ، روشنائی داخل چاهک و فن موتورخانه.

4.                در نظر گرفتن ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه به صورت خودکار توسط فن

5.                نمای بیرونی جعبه تابلو برق اطاقک موتورخانه آسانسور

 

بقیه در ادامه مطلب....

 

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش اول)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش دوم)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش سوم)


 

انتشار توسط : www.saze20.ir

 

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش دوم)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش دوم)

 

 

توصیه های مهم در طراحی آسانسور :

1.                ورودی آسانسورها « دربهای طبقات » باید همسطح با کف طبقات باشد.

2.                ابعاد چاهک آسانسورها بر اساس ظرفیت آسانسور تعیین می شود و لذا پس از انتخاب آسانسور اندازه های  شاقول شده مورد نیاز آسانسورها توسط شرکت فروشنده آسانسور ارائه و بر اساس آن باید چاهکها ساخته شود . فقط در زمانی که چاهک قبلاً ساخته شده است باید شرایطی فراهم شود تا نصاب آسانسور با اندازه گیری دقیق نقشه های اجرائی را بر اساس شرایط موجود طراحی نماید .

3.                در داخل چاهک آسانسورها هیچگونه کانال ـ لوله آب ـ لوله فاضلاب ـ کابل برق نباید وجود داشته باشد .

4.                دیوار چاهکها باید کاملاً صاف و از مواد غیر آتش زا و بدون هیچگونه حفره و روزنه ای باشد . دیوار چاهکها نباید گرد و غبار ساز باشد.

5.                کلیه آرماتورهای زائد موجود بر سطح دیواره چاهکها، باید جمع آوری و پاکسازی گردد.

6.                همزمان با اجرای آرماتوربندی و بتون ریزی دیوارهای چاهک آسانسور پیش بینی و استقرار پلیت های مربوط به نصب دربهای طبقات در چهارگوشه ورودی به چاهکها طبق نقشه اجرائی نصاب آسانسور اجرا گردد .

 

بقیه در ادامه مطلب....

 

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش اول)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش دوم)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش سوم)

 

انتشار توسط : www.saze20.ir

 

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش اول)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش اول)

 

 

الف) مقررات عمومی :

1- باتوجه به نوع موادی که درآن انبار می شودطراحی وساخته شود.

2- دیوارها وسقف وسرپناه تمام انبارهابدون استثناء باید ازمصالح غیرقابل اشتعال ساخته شود.

 3- درفواصل مناسب ازدیوارهای جانبی زه کشی گرددتاازایجاد رطوبت جلوگیری شود.

 4- انبارها بایددرنقاطی طراحی شوندکه وسیله نقلیه مورد لزوم بتواندبه سهولت به محوطه انبار وارد شود.

 5- طراحی آن طوری باشد که مواد درون آن در معرض عوامل جوی (نورخورشید- باران و.... )قرار نگیرد.

.....

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید



آیین نامه ایمنی انبارها (بخش اول)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش دوم)

آیین نامه ایمنی انبارها (بخش سوم)


 

انتشار توسط : www.saze20.ir