چکیده
پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ناپذیر است.
این مسئله در مورد شرکتهای جدیدالورود به بورس ،به دلیل عدم سابقه معاملاتی و در نتیجه اطلاعات تاریخی اندک ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و عدم تقارن اطلاعاتی نیز میان مدیران و سرمایه گذاران بالقوه ، در این شرکت ها بالااست . سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در مورد خرید ، فروش یا نگهداری سهام ، به اطلاعاتی نظیر پیش بینی سود هر سهم که از سوی شرکت ها ارائه می شود اتکا می کنند . بنابراین دقت این پیش بینی که مبنای تصمیم گیری آن ها است حائز اهمیت است.
در این پژوهش رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دو مقطع زمانی سال ورود به بورس و یکسال پس از ورود و حضور در بورس ، بر اساس داده های 84 شرکت طی دوره زمانی 1382تا1387 بررسی شده است. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان می دهد ، بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکتهای جدیدالورود ،درهر دو مقطع زمانی مورد مطالعه ، رابطه مثبت معناداری وجود دارد و نوع صنعت نیز بر این رابطه تأثیر گذار است
مقدمه:
امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی ، توسعه بازارهای مالی و رونق سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ، مهم ترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات درست و کسب منفعت مورد انتظار و استفاده بهینه و مطلوب از امکانات مالی ، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع و تحلیل دقیق و واقع بینانه آن می باشد.
از جمله اطلاعاتی که استفاده کنندگان ازااطلاعات مالی شرکتها در تصمیم گیری های خود مورد توجه قرار می دهند اطلاعات مرتبط با بازده سهام شرکت ها است . در این میان هرگونه اطلاعاتی که به نحوی مرتبط با شرکت بوده و با عملکرد و وضعیت مالی شرکت ارتباط داشته باشد بر بازده سهام تاثیر گذار خواهد بود .
سود پیش بینی شده هر سهم برای سال مالی آینده ، از جمله اطلاعاتی است که از سوی شرکت ها اعلام می شود . این اطلاعات بر قیمت سهام و به تبع آن بر بازده سهام اثر گذار است و چنانچه دارای محتوای اطلاعاتی باشد می تواند بر رفتار استفاده کنندگان به خصوص سهام داران بالفعل و بالقوه تاثیر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش قیمت سهام شود و بازده های غیر عادی (بازده ای کمتر یا بیشتر از بازده بازار) ایجاد کند .
فهرست مطالب:
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2 ـ 1 تاریخچه مطالعاتی 5
3 ـ 1 بیان مسئله 6
4 ـ 1 چارچوب نظری تحقیق 8
5 ـ 1 اهمیّت و ضرورت تحقیق 10
6 ـ 1 اهداف تحقیق 10
7ـ 1 حدود مطالعاتی 13
1-7-1قلمرو مکانی تحقیق 14
2-7-1قلمرو زمانی تحقیق 14
3-7-1قلمرو موضوعی تحقیق 14
8 ـ 1 فرضیه های تحقیق 14
9 ـ 1 ـ تعریف واژهها و اصطلاحات 14
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 18
2 ـ 2 بازار مالی 18
1 ـ 2 ـ 2 طبقه بندی بازارهای مالی 19
1 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار پول 19
2 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار سرمایه 19
3 ـ 2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه 20
4 ـ 2 پژوهش بال وبراون 22
5 ـ 2 مفاهیم سود در حسابداری 22
6 ـ 2 تاریخچه پیشبینی سود 24
7 ـ 2 سود سهام پیشبینی شده 25
8 ـ 2 اهمیت سود سهام پیشبینی شده 26
9 ـ 2 دقت پیشبینی سود در عرضه اولیه سهام 26
10 ـ 2 روشهای پیشبینی سود 27
1 ـ 10 ـ 2 مدل باکس ـ جنکینز 28
2 ـ 10 ـ 2 مدل گام زدن تصادفی 29
11 ـ 2 بازده 30
12 ـ 2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار 30
1 ـ 12 ـ 2 بازده تحقق یافته 31
2 ـ 12 ـ 2 بازده مورد انتظار 31
13 ـ 2 اجزای بازده 31
1 ـ 13 ـ 2 سود دریافتی 31
2 ـ 13 ـ 2 سود (زیان) سرمایه 31
14 ـ 2 بازده غیرعادی سهام 32
15 ـ 2 فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضه های اولیّه 35
1 ـ 15 ـ 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی 35
1 ـ 1 ـ 15 ـ 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل بارون 35
2 ـ 1 ـ 15 ـ 2 فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل راک 36
2 ـ 15 ـ 2 فرضیه علامت دهی 38
3 ـ 15 ـ 2 فرضیات گرایشات و علائق زودگذر 39
4 ـ 15 ـ 2 فرضیه عکس العمل بیش از اندازه سرمایهگذاران 40
5 ـ 15 ـ 2 فرضیه حباب سفته بازی و فرضیه بازارهای سهام داغ 41
16 ـ 2 تطبیق نظریه ها و تئوریهای بازده غیر عادی کوتاه مدت در بورس ایران 42
17 ـ 2 پیشینه تحقیق 43
1 ـ 17 ـ 2 تحقیقات خارجی 43
2 ـ 17 ـ 2 تحقیقات داخلی 46
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 49
2 ـ 3 ـ روش تحقیق 49
3 ـ 3 ـ جامعه مطالعاتی و نمونه آماری 50
4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازهگیری متغیرها 51
5 ـ 3 ـ روش و ابزار گردآوری دادهها 54
6 ـ 3 ـ روش تجزیه و تحلیل دادهها 54
1 ـ 6 ـ 3 ـ تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی 55
7 ـ 3 ـ اعتبار درونی و برونی پژوهش 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 62
2 ـ 4شاخص های توصیفی متغیرها 62
3 ـ 4روش آزمون فرضیه های تحقیق 66
4 ـ 4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق 66
5 ـ 4بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 67
6ـ 4خلاصه تجزیه و تحلیل فرضیه ها به تفکیک 68
1ـ 6ـ4تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 68
1 ـ1ـ 6ـ 4تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی اول در حضور متغیرهای کنترل 71
2 ـ 6 ـ 4تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم: 77
1ـ2ـ6ـ4تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی دوم در حضور متغیرهای کنترل 81
3ـ6ـ4تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی 86
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 89
2 ـ 5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 90
1 ـ 2 ـ 5 نتایج فرضیه اصلی اول 90
1 ـ 1 ـ 2 ـ 5 نتایج فرضیه اصلی اول در حضور متغیرهای کنترل 90
2ـ 2ـ5 نتایج فرضیه اصلی دوم 91
1ـ2ـ 2ـ5 نتایج فرضیه اصلی دوم در حضور متغیرهای کنترل 91
3ـ2ـ 5 نتایج فرضیه فرعی 92
3ـ5 نتیجه گیری کلی تحقیق 92
4ـ5 پیشنهادها 92
1ـ4ـ5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش 93
2ـ4ـ5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های کلی پژوهش 93
3ـ4ـ5 پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 93
5ـ 5محدودیتهای تحقیق 94
پیوست ها
پیوست الف:جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری 96
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 100
منابع لاتین: 103
منابع اینترنتی : 106
چکیده لاتین 107
فهرست جداول:
جدول (1 ـ 1) مطالعات انجام شده در ارتباط با متغیرهای تحقیق 9
جدول (2 ـ 1) شیوه اندازهگیری متغیرهای کنترل 13
جدول (1 ـ3) شیوه اندازهگیری متغیرهای کنترل 53
جدول (2 ـ 3 ) ویژگی متغیرهای تحقیق 57
جدول (1ـ4): شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخصهای پراکندگی و شاخص های نمودار توزیع (آماری) ـ سال ورود به بورس (A) 63
جدول (2ـ 4): شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی و شاخص های نمودار توزیع (آماری) ـ یک سال پس از ورود به بورس(B ) 64
جدول (3ـ4): آزمون کلموگراف ـ اسمیرنوف (K – S ) مربوط به متغیر وابسته (بازده غیر عادی) 67
جدول (4ـ 4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین ـ واتسون بین دو متغیر خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده عادی در سال ورود به بازار سرمایه 68
جدول (5ـ4) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی در سال ورود به بازار سرمایه 69
جدول (6ـ4): ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی در سال ورود به بازار سرمایه 69
جدول (7ـ4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین ـ واتسون بین کلیه متغیرهای مدل در مقطع زمانی A 73
جدول (8ـ4) خلاصه یافته های رگرسیون چندگانه مربوط به فرضیه اصلی اول به روش Enter 74
جدول (9-4) ماتریس ضرایب همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق در سال ورود به بورس (مقطع زمانیA) 76
جدول (10ـ4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین ـ واتسون بین دو متغیر خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه 77
جدول (11ـ4): تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه 78
جدول (12ـ4) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه 78
جدول (13ـ4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین ـ واتسون بین کلیه متغیرهای مدل در مقطع زمانی B 82
جدول (14ـ4) خلاصه یافته های رگرسیون چندگانه مربوط به فرضیه اصلی دوم به روش Enter 83
جدول(15-4) ماتریس ضرایب همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق یکسا ل پس از ورود به بورس (مقطع زمانی B) 85
جدول (16ـ4) یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق درحضور متغیرهای کنترل به تفکیک صنعت 86
فهرست نمودارها:
نمودار (1ـ 4): آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بین دو متغیر خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی درمقطع زمانی A 70
نمودار (2ـ4): خط و معادله رگرسیون بین دو متغیر خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام در مقطع زمانی A 71
نمودار (3ـ4): آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون بین دو متغیر خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی در مقطع زمانی B 79
نمودار (4ـ 4) : خط و معادله رگرسیون بین دو متغیر خطای پیشبینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام در مقطع زمانی B 80
عنوان: بررسی ارتباط بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران
فرمت: doc
تعداد صفحات: 122
چکیده:
این پژوهش را با این سوال اساسی شروع کرده ایم که، تعدیلات در سود حسابداری نظیر هموارسازی سود بر شاخصهای جدید ارزیابی عملکرد نظیر ارزش افزوده اقتصادی نیز اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ به همین منظور به بررسی این موضوع تحت عنوان «بررسی اثرات هموار سازی سود بر ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» پرداخته ایم.
از این رو متغیر های این پژوهش شرکتهای هموار ساز سود و ارزش افزوده اقتصادی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه گیری نیز به صورت تصادفی بر اساس سطح معناداری مورد نظر انتخاب شده است دوره زمانی این تحقیق یک دوره سه ساله بین سالهای 1386 تا پایان دوره مالی 1388 نیز بوده است. برای پاسخ به سوال اصلی تحقیق فرضیه های بترتیب اصلی و فرعی زیر را تدوین کرده ایم :
همواری سازی سود بر معیار ارزش افزوده اقتصادی شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر گذار است. و ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای هموار ساز از ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای غیر هموار ساز به طور معناداری کمتر است. پس از تحلیل های آماری صورت گرفته و استفاده از آزمون آماری مقایسه میانگن دو جامه در سطح معناداری 95٪ فرضیه این پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
فهرست مطالب:
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه 4
2-1) تاریخچه مطالعاتی. 4
3-1) بیان مسئله 6
4-1) چارچوب نظری تحقیق. 7
5-1) فرضیه های تحقیق. 8
1-5-1) فرضیه اصلی: 8
2-5-1) فرضیه های فرعی: 8
6-1) اهداف تحقیق. 8
7-1) اهمیت تحقیق. 9
8-1) حدود مطالعاتی. 10
1-8-1) قلمرو زمانی. 10
2-8-1) قلمرو مکانی. 10
3-8-1) قلمرو موضوعی. 10
9-1) تعاریف علیاتی. 10
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2)مقدمه 13
2-2) بخش اول: هموارسازی سود و مفاهیم آن. 13
1-2-2) هموار سازی سود 13
2-2-2)علل هموار سازی سود توسط مدیران. 13
3-2-2) انگیزه های هموار سازی سود 15
4-2-2)ابعاد هموار سازی سود 18
3-2) بخش دوم: ارزش افزوده اقتصادی و مفاهیم آن. 19
1-3-2) مدیریت مبتنی بر ارزش.. 19
2-3-2) مدیریت مبتنی بر ارزش در عمل. 22
3-3-2) سازمان چگونه ارزش خلق می کند؟ 23
4-3-2) اندازه گیری ارزش خلق شده 24
1-4-3-2) معیارهای خارجی. 24
2-4-3-2) معیارهای داخلی. 27
5ـ3 ـ2 ) ارزش افزوده اقتصادی. 30
6-3-2 ) دلایل مطرح شدن ارزش افزوده اقتصادی. 30
7ـ3ـ2) تعریف ارزش افزوده اقتصادی. 34
8-3-2) سرمایه 34
9-3-2) سود خالص پس از کسر تعدیلات.. 35
10-3-2) تعریف و نحوة محاسبة هزینة سرمایه 35
11-3-2) محاسبه میانگین موزون هزینه سرمایه 41
12-3-2) مشکلات محاسباتی هزینه سهام عادی در ایران. 43
13-3-2 ) دارایی های عملیاتی و سرمایه عملیاتی. 44
14-3-2 ) ترازنامه ارزش افزوده اقتصادی و ترازنامه قانونی. 46
15ـ3 ـ2 ) محاسبه ارزش افزوده اقتصادی. 47
1ـ15ـ3ـ2 ) نرخ بازده از رویکرد عملیاتی. 49
2ـ15ـ3ـ2 ) نرخ بازده از رویکرد مالی. 49
16-3-2 ) معادلهای حقوق صاحبان سهام 50
17-3-2 ) تعدیلات.. 51
1-17-3-2 ) مالیاتهای معوقه 51
2-17-3-2 ) موجودی 54
3-17-3-2 ) اجاره های عملیاتی 54
4-17-3-2 ) نامشهودها 55
5-17-3-2 ) ادغام و تحصیل (M&A) 58
6-17-3-2 ) استهلاک انباشته سرقفلی. 60
7-17-3-2 )هزینه های کامل در مقابل کوششهای موفقیت آمیز. 61
8-17-3-2 ) سایر ذخایر حقوق صاحبان سهام 61
18-3-2 ) برابری دو رویکرد مالی و عملیاتی. 61
19-3-2 ) NPV.ارزش افزوده بازار.ارزش افزوده اقتصادی. 62
20-3-2 NPV ( وارزش افزوده اقتصادی در مقابل ROI و IRR.. 64
21-3-2 ) ارزش افزوده اقتصادی سهام 64
4-2) پیشینه تحقیق. 66
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 70
2-3) جامعه ی آماری. 70
3-3) روش نمونه گیری. 70
4-3) مدل تحلیلی تحقیق. 71
5-3) اطلاعات مورد نیاز و نحوه جمع آوری اطلاعات.. 71
6-3) روش اجرای تحقیق. 72
7-3)اندازه گیری متغیرهای تحقیق. 72
1-7-3) تفکیک شرکتهای هموار ساز از غیر هموارساز سود 72
2-7-3) ارزش افزوده اقتصادی : 74
8-3) روشهای آماری. 77
9-3) بررسی اعتبار تحقیق. 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 80
2-4) توصیف دادهای آماری. 80
3-4) تحلیل آماری فرضیه تحقیق. 83
1-3-4) بررسی فرضیه فرعی. 83
4-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای تحقیق: 85
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5) مقدمه 88
2-5) نتایج فرضیه تحقیق. 88
3-5) پیشنهادات کاربردی بر اساس یافته های تحقیق. 89
4-5) پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 89
5-5) محدودیت های تحقیق. 90
پیوست ها
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 95
منابع لاتین: 97
چکیده انگلیسی: 98
فهرست جداول:
جدول 1-4 لیست شرکتها به تفکیک هموارساز و غیر هموار ساز. 80
جدول 2-4 نتایج حاصل از تفکیک شرکتها ی هموارساز و غیر هموار ساز. 82
جدول 3-4 ارزش افزوده اقتصادی برای دو گروه شرکتهای هموارساز و غیر هموارساز. 83
جدول 4-4، نتایج خروجی SPSS آزمون لون. 84
جدول 5-4، نتایج خروجی SPSS آزمون فرضیه تحقیق. 84
جدول 6-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای تحقیق. 86
جدول الف پیوست) خروجی از نرم افزار تحلیل آماری SPSS برای آزمون فرض نرمال بودن داده های تحقیق 92
جدول ب پیوست) خروجی از نرم افزار تحلیل آماری SPSS برای توصیف داده های تحقیق. 92
جدول ج پیوست) خروجی از نرم افزار تحلیل آماری SPSS برای آزمون فرضیه تحقیق. 93
فهرست نمودارها:
نمودار 1-3 مدل تحلیلی تحقیق. 71
نمودار 1-4 فراوانی شرکتهای نمونه از منظر هموارساز بودن یا نبودن سود 82
ارزیابی نوع مدیریت سود وبررسی اثر ساختار مالکیت و اندازه شرکت برروی مدیریت سودآوری آتیچکیده:رسوائی اخیر در انرون و ورلدکام وسایرشرکتهای آمریکائی ،موجب برانگیخته شدن احساسات عمومی جامعه گردید.
بنابراین عموم جامعه براین باورشدن که مدیریت سوداعمال شده توسط مدیران شرکت ها ، به مدیریت سود فرصت طلبانه گرایش دارد ، تا منافع شخصی آنها بیشینه گردد.هدف پژوهش ، بررسی نوع مدیریت سود اعمال شده ( مدیریت سود فرصت طلبانه یا مدیریت سود کارآ) و تاثیر ساختار مالکیت و اندازه شرکت بر پیش بینی سودآوری آتی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و همچنین ترغیب وتشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری باتوجه به وضعیت شرکت از نظر اطلاعات ارائه شده در پیش بینی سودآوری آتی می باشد.
از این رو از مجموع 321 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا قبل از سال 1381 ، تعداد 99 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک در طی سالهای 1382 تا 1385 انتخاب و با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد آزمون قرار گرفتند.
متغیرهای این پژوهش عبارتند از:
اقلام تعهدی اختیاری ، اقلام تعهدی غیر اختیاری ، مالکیت نهادی ، مالکیت خانوادگی ، اندازه شرکت و سودآوری آتی .یافته های پژوهش نشان می دهد که نوع مدیریت سود اعمال شده بوسیله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مدیریت سود کارآ گرایش دارند.
همچنین بین اندازه شرکت وپیش بینی سودآوری آتی رایطه مثبت (مستقیم ) و بین ساختار مالکیت خانوادگی و پیش بینی سودآوری آتی رابطه منفی (معکوس) وجود دارد.در خصوص تاثیر ساختار مالکیت نهادی برپیش بینی سودآوری آتی شواهدی مشاهده نگردید.
فهرست مطالب:
چکیده:.. 1مقدمه:.. 2فصل اول: کلیات تحقیق1-1-مقدمه: 42-1 بیان مسأله 43-1 اهداف پژوهش.. 74- ا اهمیت و ضرورت پژوهش.. 75-1فرضیه پژوهش.. 96-1 چارچوب نظری ومدل پژوهش.. 97-1 متغیرهای پژوهش.. 118-1 قلمرو پژوهش.. 121-8-1- قلمرو موضوعی پژوهش.. 122-8-1- قلمرو مکانی پژوهش.. 123-8-1- قلمرو زمانی پژوهش.. 129-1- واژگان کلیدی و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش.. 12فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق1-2- مقدمه : 152-2 گفتار نخست:مدیریت سود 161-2-2 مفاهیم سود برای گزارشگری. 162-2-2 مفهوم مدیریت سود 183-2-2 انگیزه های مدیریت سود 204-2-2- طبقه بندی مدیریت سود 231-4-2-2 - انواع روشهای مدیریت سود: 232-4-2-2 انواع مدیریت سود: 275-2-2- هموارسازی سود 303-2 گفتار دوم:اقلام تعهدی اختیاری. 331-3-2 حسابداری تعهدی و مدیریت سود 332-3-2 اقلام تعهدی : 343-3-2 کشف و اندازه گیری مدیریت سود با اقلام تعهدی اختیاری. 364-2- گفتار سوم:ساختار مالکیت.. 371-4-2حاکمیت شرکتی. 371-1-4-2مفهوم حاکمیت شرکتی : 372-1-4-2 تئوری نمایندگی: 382-4-2- مالکیت نهادی. 391-2-4-2نظارت نهادی و مدیریت سود: 413-4-2- نقش سرمایه گذاران نهادی در انگیزش مدیران. 434-4-2- ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری. 455-4-2- مالکیت خانوادگی. 466-4-2 - ساختارمالکیت و مدیریت سود 485-2 گفتار چهارم:اندازه شرکت.. 501-5-2 اندازه شرکت و مدیریت سود 502-5-2 شاخص های اندازه : 526-2 گفتار پنجم :پیشینه پژوهش.. 531-6-2 پژوهش های مرتبط در برون کشور. 532-6-2 پژوهش های مرتبط در درون کشور. 56فصل سوم: روش اجرای تحقیق1-3- مقدمه : 612-3 جامعه آماری. 613-3 تعیین حجم نمونه 624-3 فرضیه پژوهش.. 635-3 روش پژوهش.. 646-3 گردآوری اطلاعات.. 647-3 تابع آماره 651-7-3 آزمون کولمو گوروف-اسمیرنوف (ks ) 652-7-3 آزمون دوربین - واتسون (DW) 658-3 رگرسیون چندگانه ومنطق آزمون فرضیه 661-8-3 آزمون برای معنی دار بودن رگرسیون وتایید یا رد فرضیه 67فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها1-4- مقدمه: 692-4 شاخص های توصیفی متغیرها 694-4 آزمون نرمال بودن متغیر پاسخ ( وابسته ) 741-4-4 آزمون جریان وجوه نقد حاصل از عملیات در سال t+1. 742-4-4آزمون سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 773-4-4آزمون تغییرات سود در سال t+1. 795-4 آزمون فرضیه پژوهش.. 811-5-4 رگرسیون چندگانه با متغیر پاسخ جریان وجوه نقدحاصل از عملیات در سال t+1(CFOt+1) 812-5-4 رگرسیون چند گانه با متغیر پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1 (NDNIt+1) 863-5-4 از رگرسیون چندگانه با متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 ( EARNt+1∆) 92فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات1-5-مقدمه: 1052-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه 1051-2-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت واندازه شرکت با شاخص جریان وجوه نقدحاصل ازعملیات سال t+1(CFOt+1) 1052-2-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت و اندازه شرکت با شاخص سودخالص اقلام تعهدی غیراختیاری سال t+1 (NDNIt+1) 1063-2-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت واندازه شرکت با تغییرات سودسال t+1 (EARNt+1 ∆) 1064-2-5جمع بندی نتایج آزمون فرضیه بارهرسه شاخص سودآوری آتی. 1073-5-نتیجه گیری کلی پژوهش : 1084-5 پیشنهادها 1081-4-5 پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش.. 1092-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی : 1095-5 محدودیت های پژوهش : 110پیوستها:پیوست شماره 1. 112پیوست شماره 2. 114پیوست شماره 3. 119پیوست شاره 4 : 124پیوست شماره 5. 141منابع و ماخذ:منابع فارسی: 159منابع لاتین: 162چکیده انگلیسی
164نگاره (1-1) : متغیرهای پژوهش..
11نگاره (1-2 ) پژوهش های مرتبط با مدیریت سود 58نگاره (2-3) : متغیرهای
پژوهش.. 64نگار (1-4)شاخص های توصیف کننده متغیرها : 70نگاره (2-4 ): توزیع
فراوانی متغیر مجازی برای مالکیت خانوادگی (DFAM) 71نگار (3-4) : توزیع
فراوانی متغیر مجازی برای اندازه شرکت (Dsize) 71نگاره (4-4)ماتریس همبستگی
وضریب همبستگی پیرسون. 73نگاره (5-4) : آزمون کولموگروف –اسمیرنوف برای
بررسی نرمال بودن متغیر پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات سال T+1
75نگاره (6-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغییر
وابسته تبدیل شده 76نگاره (7-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی
نرمال بودن متغیر سود خالص اقلام غیر اختیاری در سال T+1 77نگاره (8-4):
آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر سود خالص اقلام
تعهدی غیر اختیاری در سال T+1 تبدیل شده 78نگاره (9-4): آزمون کولموگروف –
اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیروابسته تغییرات سود در سال T+1
79نگاره (10-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر
سود در سال T+1تبدیل شده 80نمودار (6-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ
تغییرات سود در سال t+1 بعد از تبدیل. 80نگاره (11-4) : متغیر های مستقل
وارد شده /متغیر های حذف شده 81نگاره (12-4) : ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و
آزمون دوربین-واتسون: بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته (جریان وجوه نقد
حاصل از عملیات سال t+1) 82نگاره (13-4) : تحلیل واریانس رگرسیون(ANOVA)
متغیر های مستقل و متغیر جریان وجوه نقد حاصل از عملیات t+1 82نگاره
(4-14) : ضرایب معادله رگرسیون (coefficients) متغیر مستقل و متغیر وابسته
جریان وجوه نقد حاصل از عملیات t+1. 83نگاره (15-4) : آزمون کولموگروف –
اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن خطا یا باقی مانده ها با متغیر پاسخ CFO
t+1 86نگاره (16-4) : متغیرهای مستقل وارد شده /متغیرهای حذف شده 87نگاره
(17-4) : ضریب همبستگی ، ضریب تعیین و آزمون دوربین –واستون : بین متغیرهای
مستقل و سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 87نگاره (18-4) :
تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) متغیرهای مستقل و متغیروابسته سود خالص
اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 88نگاره( 19-4 ): ضرایب معادله
رگرسیون (Coefficients) متغیرهای مستقل و متغیر وابسته سود خالص اقلام
تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 89نگاره(20-4 ):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف
برای بررسی نرمال بودن خطایا باقی مانده ها بامتغیر پاسخ1 NDNIt+
91نگاره(21-4 ):متغیرهای مستقل وارد شده | متغیرهای حذف شده 92نگاره(22-4 )
ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وآزمون دوربین- واستون : بین متغیرهای مستقل و
تغییرات سود در سال t+1 92نگاره(23-4 ) :تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA)
متغیرهای مستقل ومتغیر وابسته تغییرات سود در سال t+1 93نگاره (24-4
):ضرایب معادله رگرسیون((coefficient متغیرهای مستقل ومتغیر وابسته تغییرات
سود در سال t+1 94نگاره (25-4 ) :آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی
نرمال بودن خطا یا باقی مانده ها با متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1.
97نگاره (26-4 ) خلاصه نتایج آزمون فرضیه با هر یک از شاخص ها ی سودآوری
آتی. 97نگاره (27-4)خلاصه نتایج آزمون ها اثرات متغیرها برپیش بینی سودآوری
اتی. 98نگاره(28-4) اطلاعات مالی شرکت 99نمودار(1-2): انواع هموارسازی سود
32نمودار 1-4:نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات
در سال t+1 قبل از تبدیل ریاضی 75نمودار (2-4): نمودار هیستوگرام متغیر
پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات در سال t+1 بعد از تبدیل ریاضی
76نمودار (3-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر
اختیاری در سال t+1 قبل از تبدیل 77نمودار (4-4): نمودار هیستوگرام متغیر
پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1 بعد از تبدیل 78نمودار
(5-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 قبل از تبدیل.
79نمودار (6-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 بعد
از تبدیل. 80نمودار (7-4): نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده
رگرسیون با متغیر پاسخ جریان وجوه نقدحاصل از عملیات در سال t+1. 85نمودار
(8-4): نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده رگرسیون با متغیر
پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 91نمودار (9-4):
نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده رگرسیون با متغیر پاسخ
تغییرا سود در سال t+1 96
ارزیابی نوع مدیریت سود و بررسی اثر ساختار مالکیت و اندازه شرکت بر روی مدیریت سودآوری آتی
چکیده:
رسوائی اخیر در انرون و ورلدکام
وسایرشرکتهای آمریکائی ،موجب برانگیخته شدن احساسات عمومی جامعه
گردید.بنابراین عموم جامعه براین باورشدن که مدیریت سوداعمال شده توسط
مدیران شرکت ها ، به مدیریت سود فرصت طلبانه گرایش دارد ، تا منافع شخصی
آنها بیشینه گردد.
هدف پژوهش ، بررسی نوع مدیریت سود اعمال شده (
مدیریت سود فرصت طلبانه یا مدیریت سود کارآ) و تاثیر ساختار مالکیت و
اندازه شرکت بر پیش بینی سودآوری آتی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق
بهادار و همچنین ترغیب وتشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری باتوجه به
وضعیت شرکت ازنظراطلاعات ارائه شده درپیش بینی سودآوری آتی می باشد.
از
این رو از مجموع 321 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا قبل
از سال 1381 ، تعداد 99 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک در
طی سالهای 1382 تا 1385 انتخاب و با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد آزمون
قرار گرفتند . متغیرهای این پژوهش عبارتند از : اقلام تعهدی اختیاری ،
اقلام تعهدی غیر اختیاری ، مالکیت نهادی ، مالکیت خانوادگی ، اندازه شرکت و
سودآوری آتی .
یافته های پژوهش نشان می دهد که نوع مدیریت سود اعمال
شده بوسیله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مدیریت سود کارآ
گرایش دارند .همچنین بین اندازه شرکت وپیش بینی سودآوری آتی رایطه مثبت
(مستقیم ) و بین ساختار مالکیت خانوادگی وپیش بینی سودآوری آتی رابطه منفی
(معکوس) وجود دارد.در خصوص تاثیر ساختار مالکیت نهادی برپیش بینی سودآوری
آتی شواهدی مشاهده نگردید.
فهرست مطالب:
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه: 4
2-1 بیان مسأله 4
3-1 اهداف پژوهش.. 7
4- ا اهمیت و ضرورت پژوهش.. 7
5-1فرضیه پژوهش.. 9
6-1 چارچوب نظری ومدل پژوهش.. 9
7-1 متغیرهای پژوهش.. 11
8-1 قلمرو پژوهش.. 12
1-8-1- قلمرو موضوعی پژوهش.. 12
2-8-1- قلمرو مکانی پژوهش.. 12
3-8-1- قلمرو زمانی پژوهش.. 12
9-1- واژگان کلیدی و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش.. 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه : 15
2-2 گفتار نخست:مدیریت سود 16
1-2-2 مفاهیم سود برای گزارشگری. 16
2-2-2 مفهوم مدیریت سود 18
3-2-2 انگیزه های مدیریت سود 20
4-2-2- طبقه بندی مدیریت سود 23
1-4-2-2 - انواع روشهای مدیریت سود: 23
2-4-2-2 انواع مدیریت سود: 27
5-2-2- هموارسازی سود 30
3-2 گفتار دوم:اقلام تعهدی اختیاری. 33
1-3-2 حسابداری تعهدی و مدیریت سود 33
2-3-2 اقلام تعهدی : 34
3-3-2 کشف و اندازه گیری مدیریت سود با اقلام تعهدی اختیاری. 36
4-2- گفتار سوم:ساختار مالکیت.. 37
1-4-2حاکمیت شرکتی. 37
1-1-4-2مفهوم حاکمیت شرکتی : 37
2-1-4-2 تئوری نمایندگی: 38
2-4-2- مالکیت نهادی. 39
1-2-4-2نظارت نهادی و مدیریت سود: 41
3-4-2- نقش سرمایه گذاران نهادی در انگیزش مدیران. 43
4-4-2- ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری. 45
5-4-2- مالکیت خانوادگی. 46
6-4-2 - ساختارمالکیت و مدیریت سود 48
5-2 گفتار چهارم:اندازه شرکت.. 50
1-5-2 اندازه شرکت و مدیریت سود 50
2-5-2 شاخص های اندازه : 52
6-2 گفتار پنجم :پیشینه پژوهش.. 53
1-6-2 پژوهش های مرتبط در برون کشور. 53
2-6-2 پژوهش های مرتبط در درون کشور. 56
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه : 61
2-3 جامعه آماری. 61
3-3 تعیین حجم نمونه 62
4-3 فرضیه پژوهش.. 63
5-3 روش پژوهش.. 64
6-3 گردآوری اطلاعات.. 64
7-3 تابع آماره 65
1-7-3 آزمون کولمو گوروف-اسمیرنوف (ks ) 65
2-7-3 آزمون دوربین - واتسون (DW) 65
8-3 رگرسیون چندگانه ومنطق آزمون فرضیه 66
1-8-3 آزمون برای معنی دار بودن رگرسیون وتایید یا رد فرضیه 67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه: 69
2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 69
4-4 آزمون نرمال بودن متغیر پاسخ ( وابسته ) 74
1-4-4 آزمون جریان وجوه نقد حاصل از عملیات در سال t+1. 74
2-4-4آزمون سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 77
3-4-4آزمون تغییرات سود در سال t+1. 79
5-4 آزمون فرضیه پژوهش.. 81
1-5-4 رگرسیون چندگانه با متغیر پاسخ جریان وجوه نقدحاصل از عملیات در سال t+1(CFOt+1) 81
2-5-4 رگرسیون چند گانه با متغیر پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1 (NDNIt+1) 86
3-5-4 از رگرسیون چندگانه با متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 ( EARNt+1∆) 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه: 105
2-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه 105
1-2-5
ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت واندازه شرکت
با شاخص جریان وجوه نقدحاصل ازعملیات سال t+1(CFOt+1) 105
2-2-5
ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت و اندازه شرکت
با شاخص سودخالص اقلام تعهدی غیراختیاری سال t+1 (NDNIt+1) 106
3-2-5 ارزیابی وتشریح نتایج آزمون فرضیه وبررسی اثرات ساختارمالکیت واندازه شرکت با تغییرات سودسال t+1 (EARNt+1 ∆) 106
4-2-5جمع بندی نتایج آزمون فرضیه بارهرسه شاخص سودآوری آتی. 107
3-5-نتیجه گیری کلی پژوهش : 108
4-5 پیشنهادها 108
1-4-5 پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش.. 109
2-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی : 109
5-5 محدودیت های پژوهش : 110
پیوستها:
پیوست شماره 1. 112
پیوست شماره 2. 114
پیوست شماره 3. 119
پیوست شاره 4 : 124
پیوست شماره 5. 141
منابع و ماخذ:
منابع فارسی: 159
منابع لاتین: 162
چکیده انگلیسی .......................................................................................................164
نگاره (1-1) : متغیرهای پژوهش.. 11
نگاره (1-2 ) پژوهش های مرتبط با مدیریت سود 58
نگاره (2-3) : متغیرهای پژوهش.. 64
نگار (1-4)شاخص های توصیف کننده متغیرها : 70
نگاره (2-4 ): توزیع فراوانی متغیر مجازی برای مالکیت خانوادگی (DFAM) 71
نگار (3-4) : توزیع فراوانی متغیر مجازی برای اندازه شرکت (Dsize) 71
نگاره (4-4)ماتریس همبستگی وضریب همبستگی پیرسون. 73
نگاره (5-4) : آزمون کولموگروف –اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات سال T+1 75
نگاره (6-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغییر وابسته تبدیل شده 76
نگاره (7-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر سود خالص اقلام غیر اختیاری در سال T+1 77
نگاره (8-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال T+1 تبدیل شده 78
نگاره (9-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیروابسته تغییرات سود در سال T+1 79
نگاره (10-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر سود در سال T+1تبدیل شده 80
نمودار (6-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 بعد از تبدیل. 80
نگاره (11-4) : متغیر های مستقل وارد شده /متغیر های حذف شده 81
نگاره
(12-4) : ضریب همبستگی ،ضریب تعیین و آزمون دوربین-واتسون: بین متغیرهای
مستقل و متغیر وابسته (جریان وجوه نقد حاصل از عملیات سال t+1) 82
نگاره (13-4) : تحلیل واریانس رگرسیون(ANOVA) متغیر های مستقل و متغیر جریان وجوه نقد حاصل از عملیات t+1 82
نگاره (4-14) : ضرایب معادله رگرسیون (coefficients) متغیر مستقل و متغیر وابسته جریان وجوه نقد حاصل از عملیات t+1. 83
نگاره (15-4) : آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن خطا یا باقی مانده ها با متغیر پاسخ CFO t+1 86
نگاره (16-4) : متغیرهای مستقل وارد شده /متغیرهای حذف شده 87
نگاره
(17-4) : ضریب همبستگی ، ضریب تعیین و آزمون دوربین –واستون : بین
متغیرهای مستقل و سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 87
نگاره (18-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) متغیرهای مستقل و متغیروابسته سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 88
نگاره( 19-4 ): ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) متغیرهای مستقل و متغیر وابسته سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 89
نگاره(20-4 ):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن خطایا باقی مانده ها بامتغیر پاسخ1 NDNIt+ 91
نگاره(21-4 ):متغیرهای مستقل وارد شده | متغیرهای حذف شده 92
نگاره(22-4 ) ضریب همبستگی ، ضریب تعیین وآزمون دوربین- واستون : بین متغیرهای مستقل و تغییرات سود در سال t+1 92
نگاره(23-4 ) :تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) متغیرهای مستقل ومتغیر وابسته تغییرات سود در سال t+1 93
نگاره (24-4 ):ضرایب معادله رگرسیون((coefficient متغیرهای مستقل ومتغیر وابسته تغییرات سود در سال t+1 94
نگاره (25-4 ) :آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن خطا یا باقی مانده ها با متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1. 97
نگاره (26-4 ) خلاصه نتایج آزمون فرضیه با هر یک از شاخص ها ی سودآوری آتی. 97
نگاره (27-4)خلاصه نتایج آزمون ها اثرات متغیرها برپیش بینی سودآوری اتی. 98
نگاره(28-4) اطلاعات مالی شرکت 99
نمودار(1-2): انواع هموارسازی سود 32
نمودار 1-4:نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات در سال t+1 قبل از تبدیل ریاضی 75
نمودار (2-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ جریان وجوه نقد حاصل از عملیات در سال t+1 بعد از تبدیل ریاضی 76
نمودار (3-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1 قبل از تبدیل 77
نمودار (4-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1 بعد از تبدیل 78
نمودار (5-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 قبل از تبدیل. 79
نمودار (6-4): نمودار هیستوگرام متغیر پاسخ تغییرات سود در سال t+1 بعد از تبدیل. 80
نمودار (7-4): نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده رگرسیون با متغیر پاسخ جریان وجوه نقدحاصل از عملیات در سال t+1. 85
نمودار
(8-4): نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده رگرسیون با متغیر
پاسخ سود خالص اقلام تعهدی غیر اختیاری در سال t+1. 91
نمودار (9-4): نمودار هیستوگرام باقیمانده های استاندارد شده رگرسیون با متغیر پاسخ تغییرا سود در سال t+1 96
بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده:
در اقتصاد رو به رشد حال حاضر مدیران سرمایه گذار و مدیران پرتفوی، همواره به دنبال گزینه های مناسب سرمایه گذاری هستند تا بتوانند هم سود مورد نظر را کسب کنند و هم در بلند مدت ثروت خود را افزایش دهند. سرمایه گذاران به منظور انتخاب بهینه در سرمایه گذاری سهام ، نیازمند اطلاعاتی از قبیل میزان سود آوری سهام ، بازده سهام و... هستند.
در این راستا ، استفاده از اطلاعات اقلام صورتهای مالی و بازده سهام شاید بتواند راهنمای مناسبی برای سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها جهت نیل به اهداف مورد نظر باشد. این تحقیق که از نوع تحقیق توصیفی – همبستگی بوده ، به بررسی ارتباط بین اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می پردازد.
بدین منظور ، تعداد 56 شرکت در طی دوره زمانی 86–1382 از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب گردید و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته و تشکیل پرتفوی بر اساس اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و به کمک تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی ، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و معنی دار بودن الگوها نیز با استفاده از آزمون آماری F ، آزمون T ، ضریب تعیین، ضریب همبستگی و آزمون دوربین – واتسون ، و بررسی مفروضات رگرسیون مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان میدهد
که نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، نسبت به متغیر اندازه شرکت قدرت تبیین
بالاتری را برای پیش بینی بازده واقعی سهام داشت.
واژگان کلیدی: اندازه
شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، بازده سهام، شرکت های پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادار تهران، روش SMB، روش HML
فهرست مطالب:
چکیده:
مقدمه:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه :
2-1 بیان مسأله
3- 1 تاریخچه موضوع تحقیق
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
5-1 اهداف تحقیق
1-5-1 هدف کلی
2-5-1 هدف ویژه
6-1 چارچوب نظری تحقیق
7-1 فرضیات تحقیق
8-1 تعریف واژگان و اصطلاحات
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه:
2-2 بازار مالی:
1-2-2 کارکرد های اقتصادی بازار مالی
1-1-2-2 کمک به فرایند تشکیل سرمایه
2-1-2-2 تعیین قیمت دارایی های مالی
3-1-2-2 ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی (افزایش نقدینگی داراییها)
4-1-2-2 کاهش هزینه مبادلات
2-2-2 طبقه بندی بازارهای مالی
1-2-2-2 بازار پول
2-2 -2-2 بازار سرمایه
3-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان
4-2 تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران
5-2 تعریف بورس اوراق بهادار
6-2 دارایی
1-6-2 دارایی مالی
7-2 اوراق بهادار
8-2 سهام عادی
9-2 بازده سهام
1-9-2 مفهوم بازده
10-2 بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار
1-10-2 بازده تحقق یافته
2-10-2 بازده مورد انتظار
11-2 اجزای بازده
1-11-2 سود دریافتی
2-11-2 سود(زیان)سرمایه
12-2 اندازه شرکت و اثر گذاری آن در عملکرد شرکت
1-12-1 لزوم تجزیه و تحلیل اندازه شرکت
13-2 شاخص های اندازه
1-13-2 میزان دارایی شرکت
2-13-2 میزان فروش کل شرکت
3-13-2 لگاریتم فروش کل
4-13-2 تعداد پرسنل شرکت
5-13-2 ارزش بازار شرکت
14-2مفهوم ارزش
15-2 انواع ارزش
1-15-2 ارزش اسمی
3-15-2 ارزش بازار
4-15-2 ارزش انحلال
5-15-2 ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت
6-15-2 ارزش ذاتی
7-15-2 ارزش منصفانه
16-2 نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME )
17-2 قیمت گذاری (ارزشیابی) دارایی های مالی
18-2 مدل بهینه سازی پرتفوی مارکوویتز
19-2 مدل های تعادلی
1-19-2 نظریه قیمت گذاری آربیتراژ
2-19-2 مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای
1-2-19-2 کاربردهای مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای
3-19-2 مدل سه عاملی فاما و فرنچ
1-3-19-2 عامل اندازه
2-3-19-2 عامل ارزش
24-2 پیشینه تحقیق
1-24-2 تحقیقات در خارج از ایران
2-24-2 تحقیقات انجام شده در ایران
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه
2-3 روش تحقیق
3-3 جامعه مطالعاتی
4-3 قلمرو تحقیق:
1-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق :
2-4-3-قلمرو زمانی تحقیق :
3-4-3-قلمرو مکانی تحقیق :
5-3 مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق
6-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات58
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه:
2-4 شاخص های توصیفی متغیر ها
3-4 آزمون فرضیه ها
1-3-4 فرضیه اول
2-3-4 فرضیه دوم
4-4 آزمون فرضیات در حالت دو متغیره
5-4 آزمون معنی داری رگرسیون چند گانه
6-4 آزمون هم خطی
7-4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه
2-5 نتایج آزمون فرضیه ها
1-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در رگرسیون تک متغیره
2-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در حالت رگرسیون دو متغیره
3-5 نتیجه گیری
4-5 پیشنهاد هایی مبنی بریافته های تحقیق
5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
6-5 محدودیت های تحقیق
پیوستها:
پیوست الف:
پیوست ب:
پیوست ج:
پیوست د:
پیوست ه:
منابع و ماخذ:
منابع فارسی:
منابع لاتین:
منابع اینترنتی:
چکیده انگلیسی
نگاره 1-1: یافته های تحقیقات در ارتباط با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام
نگاره 1-4 : توصیف متغیرها با شاخص های مرکزی، پراکندگی و نمودار توزیع داده ها (Statistics)
نگاره 2-4 : آزمون کلموگروف- اسمیرنف در سطح هر پرتفوی
نگاره 3-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با اندازه شرکت و بازده
نگاره 4-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و بازده واقعی S/H
نگاره 5-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و بازده واقعی S/H
نگاره 6-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده
نگاره 7-4 : تحلیل واریانس بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی S/H
نگاره 8-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی ….S/H
نگاره 9-4 : ضریب همبستگی و ضریب تعیین و
آزمون دوربین- واتسون در ارتباط با اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش
بازار با بازده واقعی
نگاره 10-4: متغیرهای رگرسیون چند گانه
نگاره 11-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/H
نگاره 12-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/M
نگاره 13-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/L
لیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/H
نگاره 15-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/M
نگاره 16-4 : تحلیل واریانس بین لگاریتم اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/L
نگاره 17-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/H
نگاره 18-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/M
نگاره 19-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی B/L
نگاره 20-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/H
نگاره 21-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/M
نگاره شماره 22-4 : ضرایب معادله رگرسیون بین لگاریتم طبیعی اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده واقعی S/L
نگاره 23 -4 : تحلیل شاخص وضعیت و مقادیر ویژه متغیرهای مستقل
نگاره 24-4: وضعیت هم خطی بین متغیرها
نگاره 25-4 خلاصه نتایج فرضیات
نمودار1-1 : رابطه بین اندازه شرکت و ارزش دفتری به ارزش بازار جهت تشکیل پرتفوی
نمودار1-3: رابطه بین هدف، روش و ابزار
نمودار 1-4 : نمودار هیستوگرام در بازده واقعی
نمودار 2-4 : معادله رگرسیون بین اندازه شرکت و بازده واقعی S/H
نمودار 3-4 : نمودار هیستوگرام در بازده واقعی
نمودار 4-4 : معادله رگرسیون بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و بازده واقعی S/H
در پاورپوینت تحلیل و بررسی نمونه مجتمع مسکونی ایرانی و خارجی ، ۸ نمونه از مجتمع های مسکونی ایرانی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پاورپوینت مجتمع مسکونی امامیه مشهد و مجموعه مسکونی زیتون اصفهان بصورت کامل و جزء به جزء تحلیل و بررسی شده و پلان مجتمع ها و تصاویر آن نیز همراه با توضیحات کامل ارائه شده است. پاورپوینت تحلیل و بررسی نمونه مجتمع مسکونی ایرانی و خارجی در ۱۱۷ صفحه آماده شده است و برای درس طرح معماری 5 می توانید از آن استفاده کنید.
مجتمع مسکونی یا بلوک آپارتمان به ساختمان های بلند مرتبه ای گفته می شود که به صورت چند طبقه ساخته می شوند و معمولا کاربری مسکونی یا اداری-مسکونی یا چند کاربری دارند و تفاوت آنها با آسمان خراش در این است که معمولا به ساختمان های بیشتر از ۱۵ طبقه آسمان خراش گفته می شود. در شهرهای بزرگ به علت کمبود زمین نیاز به تراکم جمعیتی را به کمک ساخت بلوک های آپارتمانی مرتفع می کنند.
خصوصیات مجتمع های مسکونی:اکثرا مجتمع های مسکونی دارای خصوصیات زیر هستند: معمولا در این مجتمع ها از آسانسور برای ارتباط بین طبقات استفاده می شود.سازه این ساختمان ها بتن مسلح یا اسکلت فلزی است.به علت عدم نیاز به خرید زمین و تقسیم شدن هزینه آن بین واحدهای مسکونی قیمت واحدهای مسکونی آن معمولا ارزانتر از ساختمان های معمولی است البته در دهه اخیر با رشد آپارتمان نشینی در شهرهای بزرگ، آپارتمان های گران قیمت نیز ساخته می شوند.
فهرست:
مجموعه مسکونی تالمات
مجموعه بران نادرن
مجموعه مسکونی تارا
مجموعه مسکونی تیتان
مجموعه مسکونی در بازیلدون
پروژه مسکونی دی هولاینهوف
مجتمع مسکونی امامیه مشهد
مجموعه مسکونی زیتون اصفهان
فرمت: پاورپوینت
صفحات: 117 اسلاید
کاشی و سرامیک از قدیمی ترین ساخته های دست بشر می باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سرامیکی از قدیمیترین یافته های انسانهای نخستین باشد.
صنعت کاشیسازی و کاشیکاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران و به طور اخص بناهای مذهبی به کار گرفته شده، دارای ویژگیهای خاصی است. این هنر و صنعت از گذشته بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه کاشیساز در مقام شیئی ترکیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب که هنرمند کاشیکار با کاربرد و ترکیب رنگهای گوناگون و یا در کنار هم قراردادن قطعات ریزی از سنگهای رنگین و بر طبق نقشهای از قبل طرح گردیده، به اشکالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است.
فهرست:
پیش گفتار
آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیک
تاریخچه کاشی
مواد اولیه کاشی
مراحل پخت کاشی
فرآیند آماده سازی مواد
تعاریف و دامنه کاربرد
کاشی یا آجر شیشه ای
وینیل تایل آزبستی از رزین وینیلی ترموپلاستیک
کاشی آسفالتی یا آسفالت تایل
کاشی های سلولزی
تایلهای فیبر معدنی
کاشی های فلزی سوراخدار
کاشی وینیلی
کاشی های پخته شده (Firing Tile)
کاشی های لعابدار (Glazing Tile)
کاشی های مدرن (Modern Tile)
تقسیم بندی کاشی های سرامیکی
انواع تقسیم بندی
تاریخچه سرامیک
ساختار سرامیک
لعاب دادن کاشی و سرامیک
کاربرد سرامیک ها
کاشی و کاربرد آن
خواص سرامیک
لعاب و انواع آن
معماری بیزانس 53 اسلاید دارد و بصورت کامل در مورد معماری شهر بیزانس به توضیح پرداخته است.
پیشینه تاریخی: دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تقسیم نمود، و عملاً اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. پس از آن کنستانتین شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتینوپل (قسطنطنیه) نام گرفت.
این شهر به طور شگفت انگیزی در سرنوشت شهر (روم) مرکز امپراتوری مؤثر واقع شد و با تضعیف قدرت امپراتوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد، و بدین طریق امپراتورزی روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد.
بیزانس، شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای که کوتاهترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت های پابرجایی بوده اند، به طوریکه سلطه ی دیگران را به دشواری پذیرا شده اند. مثلاً یکی از حکمرانان هوادار اسپارت که در سال ۴۰۵ ق.م بر این شهر تحمیل شد، پس از ۱۶ سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد.
فایل استراتژی کسب و کار با حجم ۳۰/۸ کیلو بایت و در ۹ صفحه و با فرمت docx تهیه شده که برای دانشجویان رشته های مدیریت بازرگانی و مدیریت استراتژیک و افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارند کاربردی می باشد .
می توانید به راحتی این فایل را دانلود کنید . در ادامه بخشی از محتوی این فایل را برای بررسی شما قرار داده ایم و برای داشتن محتوای کامل می توانید این فایل را خریداری نموده و بلافاصله پس از پرداخت آنلاین به محتوای کامل فایل دسترسی داشته باشید .
مقدمه
رشد روز افزون شرکت ها و بنگاه ها بویژه در حوزه کسب و کار بین المللی و رقابت تنگاتنگ آنان برای تداوم حیات و داشتن سهم بیشتری از بازار ، باعث ایجاد فضای پیچیده و بسیار سختی برای تصمیم گیری مدیران شده است.
در چتین فضایی که یک اشتباه یا تصمیم نادرست و نسنجیده مدیران بنگاهها ممکن است به شکست دائمی آنها منجر شود ، داشتن استراتژی ، بخصوص استراتژی رقابتی امری اجتناب ناپذیر است . امروزه هر چه به سمت آینده حرکت می کنیم ، به دلیل تغییرات سریع و پیچیده تر شدن شرایط اداره سازمان ها و بنگاه ها ، نیلز به تفکر استراتژیک بیشتر احساس می شود.
لذا با رقابتی شدن تدریجی فضای کسب و کار و همچنین افزایش تعامل تجاری با جهان و ضرورت ورود بنگاه ها به بازارهای خارجی مسئله شناخت و بکارگیری رویکرد استراتژی توسط مدیران روز به روز جدی تر می شود .
معنا و مفهوم کسب و کار و استراتژی کسب و کار
تصمیم گیری در مواردی است مانند انتخاب بخش های خاصی از بازار که شرکت در آنها رقابت می کند و تعیین موضع محصولات و خدمات خود در آن بازارها .چیزی که استراتژی را از سایر برنامه های کسب و کار تمایز می کند ، در یک کلمه مزیت رقابتی است ، بدون رقابت نیازی به استراتژی نیست.
انواع کسب و کار
کسب و کار صنعتی
کسب و کار خدماتی
کسب و کار تحاری
شراکت های استراتژیک
شراکت های استرتژیک را قراردادها و توافقات هدفمند میان دویا چند سازمان مستقل می دانند که در تناسب با استراتژی های کلی شرکا بوده و آنها را در دستیابی به اهداف مهم استراتژیک سودمند برای طرفین یاری می کند.
فهرست
نقش اینترنت در استراتژی کسب و کار
فرصت های کار آفرینی بی شماری ارائه می دهد .
امکان پرداخت های برخط
روش ها و کانال های جدید تبلیغات و بازاریابی
مشتریان بالقوه بسیار زیاد
ایجاد و رشد و توسعه کسب و کارها
فرهنگ سازی و ترویج روحیه راه اندازی و توسعه کسب و کارهای کوچک
اصلاحات ساختاری و نهاد سازی
ایجاد موسسات آموزشی دولتی ، خصوصی
پرورشگاه های کسب و کار کوچک
آموزش ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک
آموزش های از راه دور
فرمت : ،docx
تعداد صفحات : ۹
حجم : ۳۰/۸ کیلو بایت
قیمت : ۱۳۰۰۰