عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

عمران و معماری

مرجع تخصصی عمران و معماری

دانلود پاورپوینت زندگینامه ابوسعید ابوالخیر

پاورپوینت زندگینامه ابوسعید ابوالخیر




پاورپوینت زندگینامه ابوسعید ابوالخیر شامل 29 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

 

مختصری از متن

مقدمه

ابوسعید فضل‌الله بن احمد بن محمد بن ابراهیم (ابوسعید فضل‌الله بن ابوالخیر احمد) مشهور به ابوسعید ابوالخیر (۳۵۷-۴۴۰ قمری) عارف و شاعر نامدار ایرانی قرن چهارم و پنجم است. ابوسعید ابوالخیر در میان عارفان مقامی بسیار ممتاز و استثنایی دارد و نام او با عرفان و شعر آمیختگی عمیقی یافته‌است. چندان که در بخش مهمی از شعر پارسی چهره او در کنار مولوی و خیام قرار می‌گیرد، بی آنکه خود شعر چندانی سروده باشد. در تاریخ اندیشه‌های عرفانی در صدر متفکران این قلمرو پهناور در کنار حلاج، بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی به شمار می‌رود. همان کسانی که سهروردی آنها را ادامه دهندگان فلسفه باستان و تداوم حکمت خسروانی می‌خواند. از دوران کودکی نبوغ و استعداد او بر افراد آگاه پنهان نبوده‌است.

 

 

زندگینامه شیخ ابوسعید ابوالخیر

شیخ ابوسعید ابوالخیر از عارفان بزرگ و مشهور اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در اول محرم ۳۵۷ قمری در میهنه متولد گردید و در روز پنجشنبه (شب آدینه) ۴ شعبان ۴۴۰ قمری در زادگاهش دیده از جهان فرو بست. میهنه، زادگاه و محل دفن ابوسعید ابوالخیر، ناحیه‌ای بین سرخس و ابیورد، اکنون شهرکی در خاک ترکمنستان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی عشق آباد، مقابل چهچهه در خاک ایران است.

او سالها در مرو و سرخس فقه و حدیث آموخت تادر یک حادثه مهم در زندگی اش درس را رها کرده و به جمع صوفیان شیعی پیوست و به وادی عرفان روی آورد. شیخ ابوسعید پس از اخذ طریقه تصوف در نزد شیخ ابوالفضل سرخسی و ابوالعباس آملی به دیار اصلی خود (میهنه) بازگشت و هفت سال به ریاضت پرداخت و در سن ۴۰ سالگی به نیشابور رفت. در این سفرها بزرگان علمی و شرعی نیشابور با او به مخالفت برخاستند،اما چندی نگذشت که مخالفت به موافقت بدل شد و مخالفان وی تسلیم شدند.

او تمام عمر خویش را در تربیت مریدانش سپری کرد. نوهٔ شیخ ابوسعید ابوالخیر، محمد منور، در سال ۵۹۹ کتابی به نام اسرار التوحید دربارهٔ زندگی و احوالات شیخ نوشته‌است. ابوسعید عاقبت در میهنه در شب آدینه ۴ شعبان سال ۴۴۰ قمری، درگذشت.

 

 

دیدگاه‌ها نسبت به ابوسعید

ابن سینا پس از دیدار با ابوسعید گفته‌است:

    هر چه من می‌دانم او می‌بیند.

هرمان اته، خاورشناس نامی آلمانی درباره شیخ ابوسعید ابوالخیر می‌نویسد:

وی نه تنها استاد دیرین شعر صوفیانه به‌شمار می‌رود، بلکه صرف نظر از رودکی و معاصرانش، می‌توان او را از مبتکرین رباعی، که زاییده طبع است، دانست. ابتکار او در این نوع شعر از دو لحاظ است: یکی آن که وی اولین شاعر است که شعر خود را منحصراً به شکل رباعی سرود. دوم آنکه رباعی را بر خلاف اسلاف خود نقشی از نو زد، که آن نقش جاودانه باقی ماند. یعنی آن را کانون اشتعال آتش عرفان وحدت وجود قرار داد و این نوع شعر از آن زمان نمودار تصورات رنگین عقیده به خدا در همه چیز بوده‌است. اولین بار در اشعار اوست که کنایات و اشارات عارفانه به کار رفته، تشبیهاتی از عشق زمینی و جسمانی در مورد عشق الهی ذکر شده و در این معنی از ساقی بزم و شمع شعله ور سخن رفته و سالک راه خدا را عاشق حیران و جویان، می‌گسار، مست و پروانه دور شمع نامیده که خود را به آتش عشق می‌افکند.

 

 

 دیدار با ابن سینا

داستان ملاقات او با ابن سینا که در کتاب اسرارالتوحید آمده بسیار معروف است:

خواجه بوعلی [سینا] با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن می‌گفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من می‌دانم او می‌بیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ سؤال کردند که‌ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند. و ...

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

زندگی

دیدگاه‌ها نسبت به ابوسعید

دیدار با ابن سینا

آثار

 سخنان منظوم ابوسعید ابوالخیر

سخنان و داستانهایی درباره ابوسعید

آرامگاه ابوسعید ابوالخیر

 

 

عنوان : پاورپوینت زندگینامه ابوسعید ابوالخیر

فرمت : pptx

تعداد صفحات : 29

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

پاورپوینت زندگینامه ابوسعید ابوالخیر

دانلود پاورپوینت معماران نامی ایران در دوران پهلوی دوم(سیحون،امانت،فرمانفرما)

معماران نامی ایران در دوران پهلوی دوم(سیحون،امانت،فرمانفرما)

اگر دوره پهلوی اول را دوران ظهور معماری مدرن ایران بتوان نامید، دوران پهلوی دوم (۱۳۵۷-۱۳۲۰) را دوران توسعه و رواج معماری مدرن ایرانی می توان قلمداد کرد.

این امر به چند دلیل استوار است: تأسیس نهادهای مدرن آموزشی چون دانشکده هنرهای زیبا، رواج سبک بین الملل در اروپا و امریکا پس از جنگ جهانی دوم، ترویج فرهنگ امریکایی در ایران، رشد سریع شهر نشینی و توسعه اقتصادی - اجتماعی. در این دوره ساختمان هایی با عملکردهای مدرن مانند فرودگاه، هتل، ورزشگاه، مجلس و... ساخته شدند.

رویکردهای عمده در این دوران عبارت بودند از: آزادی فرم و پلان در نتیجه استفاده از سیستم های نوین سازهای، معماری مدرن بین الملل (هتل هیلتون) و برداشت استعاره ای معماری گذشته ایرانی (مقبره بوعلی ، مقبره خیام، برج آزادی) و معماری بساز و بفروشی.

برگزاری دو سمینار مهم بین المللی معماری در ایران در سال های ۱۳۵۰(اصفهان) و ۱۳۵۶ (شیراز) شمسی با حضور معماران صاحب نامی مانند لوئی کان، باکمینیستر فولر، کنزو تانگه، خوزه لوئیس سرت و... تأثیر به سزایی در رشد معماری این دوران گذاشت.

در دوران پهلوی دوم یکی از موضوعات مهم توجه به شهرسازی و به ویژه منشور آتن است.

 در این دوران تأثیرهای نوستالژیک و خاطره برانگیز نسبت به گذشته معماری ایران نیز هم چنان مشهود است در عین حال که رویکرد راسیونالیستی نسبت به گذشته معماری ایران نیز شکل می گیرد.

بهترین نمونه ساختمان های معماری نوگرای ایرانی را در این سال ها می توان در مقابر طراحی شده توسط هوشنگ سیحون مانند مقبره بوعلی سینا، مقبره نادر شاه افشار، مقبره حکیم عمر خیام و مقبره استاد کمال الدین ملاحظه کرد. همچنین مدرسه عالی مدیریت (دانشگاه امام صادق کنونی) و دانشگاه بوعلی سینا توسط نادر اردلان، پارک شفق، موزه هنرهای معاصر و شوشتر نو (۱۳۰۲- ۱۳۵۹) توسط کامران دیبا، بنای برج و میدان شهیاد (آزادی کنونی) و ساختمان سازمان میراث فرهنگی کشور توسط حسین امانت، سر در ورودی دانشگاه تهران توسط کوروش فرزامی، ساختمان تئاتر شهر توسط علی سردار افخمی و مقبره الشعرا در تبریز توسط غلامرضا فرازنمهر، نمونه های بارز این سبک معماری هستند.

ما در ای پاورپوینت با جزئیات آثار مهندسان هوشنگ سحون وحسین امانت و عبدالعزیز فرمانفرما را بررسی کرده ایم

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

معماری نوگرایی ایران

اهداف در معماری نوگرایی

بررسی آثار مهندس هوشنگ سیحون

بررسی آثار مهندس حسین امانت

بررسی آثار مهندس عبدالعزیز فرمانفرما

نتیجه گیری 

منابع

دانلود پاورپوینت معماران نامی ایران در دوران پهلوی دوم

معماران نامی ایران در دوران پهلوی دوم




از زمان ورود معماری غرب به ایران و یا به عبارتی از اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار، تلاش تعدادی از معماران مطرح کشور ما بومی کردن و ایرانی نمودن این سوغات فرنگ بود. یکی از دوران‌های شاخص تلفیق معماری غرب و ایران از آغاز دهه‌های سی و عمدتاً در دهه چهل و پنجاه شمسی در زمان سلطنت پهلوی دوم بوده است.

در این زمان تعدادی از معماران برجسته ساختمانهای مهم و ارزشمندی را طراحی کردند که در آنها به شیوه‌ای بدیع و ترکیبی زیبا، تلفیق این دو معماری به صورت کاملاً متفاوت صورت پذیرفت.در این نوشتار سعی شده ضمن  بازشناسی کلی خصوصیات معماری نوگرا در دوره ی پهلوی دوم ، به بررسی شاخص ترین بناهای طراحی شده توسط استاد هوشنگ سیحون و حسین امانت و وعبدالعزیز فرمانفرما که بر اساس این سبک ساخته شده اند، بپردازیم.

دغدغه ی ایجاد کیفیتی مطلوب در فضای معماری به عنوان، یکی از اصلی ترین اهداف معماران، توجه آنان را به شیوه هایی جلب کرده که متکی بر تجربیات بشری و تسلسل هویتی دستاوردهای انسان با نسل های پیشین و پیشدانسته های اوست. این خاطرات و انباشتهای ذهنی با رجوع چندین باره، تقویت شده و زبان الگوهای معماری را تبیین میکند.

پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 اکثر معماران این سبک به خارج از کشور رفتند. در طرح‌های آنها پس از این زمان، ایده معماری نوگرایی ایرانی دیده نمی‌شود. لذا سال 1357 را می‌توان سال پایان این سبک نامید.

 

 

فهرست

مقدمه

بررسی موردی آثار مهندس هوشنگ سیحون

بررسی موردی آثار مهندس حسین امانت

بررسی موردی آثار مهندس عبدالعزیز فرمانفرما

نتیجه گیری

منابع 

دانلود پاورپوینت پیکاسو و زندگی او

پیکاسو و زندگی او




مقدمه

هنر این سخنگوی روح انسانی از بدو تولد انسان تا آخرین دم اسرار درونی و عواطف واحساسات ما را بیان می کند . بشر از همان ابتدای خلقت در پی آفرینش وخلق زیبائی بوده چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید: « از روح خود در انسان دمیدیم » و این روح آفرینش وزیبا آفرینی خداوند است که در ضمیر همه انسانها وجود داشته وانسان را از همان ابتدای کودکی به آفرینش زیبایی رهنمون می سازد از آنجا که خداوند انسانها را از یک جنس ولی متفاوت از هم آفریده این حس زیبایی آفرینی در برخی بیشتر ودر برخی کمتر، و گاهی به صورت موسیقی و شعر وگاهی به صورت نقاشی وتصویر بروزمی کند .

نقاشی یکی از اولین هنرهایی بود که انسان به آن گرایش پیدا کرد . آنچه عوام از نقاشی می دانیم کشیدن تصاویری است که دید انسانی از مناظر دارد وهر چند این تصویر واقعی تر وبه اصل نزدیکتر باشد نقاش چیره دست تر و متبهر تر به نظر می رسد . سالها تفکر مردم از نقاشی چنین بود شاید هنوز هم بسیاری با این فکر زندگی می کنند اما در سال 1881 هنرمندی به دنیا آمد که تمام بافته های ذهن انسانها ودنیای غرب را از نقاشی تغییر داد . او که با نقاشی وهنر به دنیا آمد و پایه گذار بزرگترین انقلاب در عرصه هنر جهان شد کسی نبرد جز پابلو پیکاسو .

پیکاسو نمونه کامل وبارز یک انسان خلاق و نو آور بود . او شاید یکی از غیر منتظره ترین وغیر قابل پیش بینی ترین هنرمندان عرصه گیتی بود . او با عرضه کبویسم به دنیای نقاشی به حکومت سرد و طولانی رنسانس بر این هنر پایان داد . رنسانسی که نقاش ، محکوم و مجبور به کشیدن توهمات دید انسانی می کرد و نقاش مانند دوربین عکاسی فقط به ثبت مناظر مانند آنچه می دید می کرد . اما پیکاسو با نو آوری خود این آزادی را به نقاشی داد تا مانند شاعر تر اوشات ذهن و روح خود را بر بوم طراحی کند واز آنچه خداوند در نها د او گذاشته واز عشقی که در وجودش دارد با بیننده سخن بگوید این بهترین وعالیترین مرحله پیشرفت در نقاشی از ابتدای خلقت این هنر زیبا بود .

شاید هیچ هنرمندی به اندازه پیکاسو با این همه رسانه متنوع کار نکرده باشد از نقاشی رنگ روغن گرفته تا طراحی ، مجسمه سازی ، گرافیک ، سرامیک واز آنجا کار با ابزارهایی چون گرایش ، پاستل ، مداد رنگی و آفریدن لیتو گرافی‌ها ، چوبکاری ها ، پیکره هایی از کچ و چوب ، ساختواره هایی از آهن و مفتول ، چوب یا ورقه های فلزی ، عکسها و طرحهایی برای لباس و پرده های پیش صحنه و پس صحنه تاتر و باله وسرانجام شعرونمایش نامه نویسی .

هیچ هنرمندی با این همه سبک و شیوه گوناگون وگاه متضاد کا رنکرده است . از امپرسیونیسم مانه بزرگ تا اکسپرسیونیسم ون گوک ، از غرابت نمادین گوگن تا شاد گونگی امپرسیونیسی تولوز لوترک ، از منریسم الگور کوک وهنرمندان بادوک تا کلاسی سیم استادان قدیم ، از سورژنالیسم و کانتراکتیویسم وهنر سیاه واره تاکوبیسم که خود بنیان گزارش بود .

به تحقیق درباره هیچ هنرمندی ، دست کم در زمان حیاتش به اندازه پابلو پیکاسو مقاله ، کتاب ، رساله ، تغییر نقد و یاد داشت نوشته نشده است . شمار کتابها و نوشتارهایی که درباره پیکاسو انتشار یافته سر به صدها می زند و سیل انتشار این نوشته ها همچنان ادامه دارد .

این رساله نیز تلاشی در جهت معرفی و آشنایی بیشتر با این هنرمند بزرگ و نقد وبررسی آثارش می باشد . نظر من در این پایان نامه بیشتر بر بیوگرافی وزندگی نامه پیکاسو بوده ودر ادامه به بررسی دوره های نقاشی در کار او و سپس مراحل تکامل آثار وی پرداخته ام ودر نهایت مروری کوتاه بر کوبیسم وتجزیه و تحلیل این سبک که پیکاسو بنیان گزار آن بود پرداخته‌ام. امید است با وجود ، کاستی ها و ایرادات موجود گاهی کوچک در جهت آشنایی خوانندگان عزیز با این هنرمند ودوره زندگی و آثار او برداشته باشم .

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول

بیوگرافی و زندگی‌نامه پیکاسو

فصل دوم

دوره نقاشی های پیکاسو

   دوره آبی

 دوره صورتی

کوبیسم تحلیلی

 کوبیسم ترکیبی

فصل سوم

مراحل تکامل کار پیکاسو

فصل چهارم

تحلیلی بر کوبیسم

 سالشمار زندگی پیکاسو

 چکیده

 فهرست منابع و مآخذ

دانلود پاورپوینت اصول و مبانی پست مدرنیسم

اصول و مبانی پست مدرنیسم




مقدمه

شرایط زندگی امروز از انسان به ویژه انسانی که لاف عقل بزند و داعیه هنر داشته باشد،‌می طلبد که در عرصه و شرایط تازه از دیدگاهی نو به قرائت گفتمان های نظری و تاب و تنش های فرهنگی بپردازد و همراه با شناخت و تحلیل و راه و رسم دیگران،‌راه حلی کارآ برای مسایل اجتماعی و فرهنگی خود بیابد.

امروز،‌خواه وناخواه جهان به دورانی تازه گام نهاده و پدیده یی که چه نادرست پست مدرنیسم نام گرفته با سایه روشن های پیدا و پنهان در تمام بحث های روشنفکری و هنری جهان رخنه کرده است. بیست سالی هست که اصطلاحی پست مدرنیسم با تاثیر گذاری بر ذهنیت و فرهنگ و هنر انسان ها تمامی جهان را به انحای گوناگون زیر سیطره خود گرفته است شبح پست مدرنیسم بر آن چه انسان امروز می اندیشید آن چه تولید می کند، آن چه می داند،‌آن چه نمی داند و آنچه در گل طبیعت و هستی او نامیده می شود سایه انداخته است.

پست مدرنیسم نه تنها مشکل امروزین هستی انسان را معین می کند بلکه خیال شکل دادن تمامی آینده او را نیز در سر می پروراند. اگر اندیشمندان و روشنفکران گذشته از دگرگونی های مشخص و تعریف پذیر نگران بودند؛ هنرمند و روشنفکر امروز با پدیده یی روبرو است که تعریف بردار نیست. مطالعه پیشینه و تبار این پدیده نمی توانست بدون آشنایی با اندیشه و نظریات اندیشمندان شکل مطلوب خود را پیدا کند نگرش تحقیر آمیز و اهانت بار پست مدرنیسم به «دیگران» که می باید در پیوند با نگرش های مدرنیسمی و تاریخ استعمار بررسی شده و نیز تاثیرگذاری فیمینیسم،‌از او مانیستی لیبرال گرفته تا پست استراکچرالیستی رادیکال،‌ بر روند فرهنگ و هنر دو دهه پایانی قرن بیستم هم موردی نبود. که بتوان نادیده گرفت و از آن گذشت.

به دلایلی که ذکر شد،‌نیاز به آشنایی با پست مدرنیسم به آشکارترین نحو ممکن چهره ی خود را می نمایاند و اوضاع ایجاب می کرد که این آشنایی به صریح ترین و ساده ترین راه و زبان ممکن صورت پذیرد.

 

پست مدرنیسم

پست مدرنیسم پدیده ی است که شبح آن بر جهان امروز سایه افکنده و از آن به عنوان واژه یی برای توصیف یک دگرگشت گسترده در دهه های پایانی سده ی بیستم یاد میشود. دهه ی 1980 دوران تاخت و تاز و رشد و در عین حال دگرگونی پست مدرنیسم بود.

با آن که در این زمان کوتاه بارها چهره عوض کرد و حتی تا پای احتضار هم پیش رفت همچنان به رشد خود ادامه داد. واقعیت هم این است که پست مدرنیسم نه تنها در مباحث هنری و روشنفکری رخنه کرده است بلکه،‌ بر تمام جوانب زندگی، سیاست،‌اقتصاد،‌ادیان و اخلاقیات. ارتباطات و رسانه های همگانی و حتی «ساختار احساس» و روابط انسان ها با یکدیگر تاثیر نیز گذاشته است.

ماهیت پست مدرنیسم به گونه ای که دائما چهره عوض می کند و برای روز آمد بودن بررسی ها باید از آخرین دگرگونی ها و نظرگاههای آن آگاهی داشت. پست مدرنیسم در هوایی است که ما استنشاق می کنیم  ما امروز در دوران پست مدرنیسم زندگی می کنیم و این بهانه که پست مدرنیسم منحصر به جهان غرب است پذیرفتنی نیست چرا که آثار و نشانه های آن در همه جا دیده میشود. و از قضا این مد تازه ی روشنفکری معاصر، فراگیرترین و پر دامنه ترین یورش فرهنگی به جوامع غیر غربی است و چیزی همانند آن تا کنون تجربه نشده است. این ادعا که ما در دوران پست مدرنی زندگی می کنیم به چند زمینه و اصل کلی استوار است:‌

1- امروز دیگر بخشی از اندیشه های پیشرفت، خردمندانه بودن امور و آن چه مدرنیته ی غرب را پدید آورد و به انحاء‌ گوناگون به آن مشروعیت بخشید، پذیرفتنی نیست. چرا که در نظریه ها و معادلات خود،‌ تفاوت های فرهنگی- اجتماعی ملل و اقوام مختلف جهان را به حساب نیاورده است.

2- روزگاری چنین پنداشته می شد که اگر کشفیات علمی و پیشرفت های اقتصادی به سود انسان باشد،‌سرانجام مشروعیت پیدا خواهد کرد، اما امروز پیش از گذشت چند قرن نشانه های غیرقابل انکاری در دست است که این پیشرفت ها؛‌فقط به سود گروه های خاص بوده و هرگز توان جلوگیری از جنایت و تعدی بر ضد انسان های ستم دیده را نداشته است.

گروهی به چالش پیچیدگی ها می روند و گروهی دیگر پا در بند همان تلاش های عهد دقیانوسی برای تنازع بقا در عرصه ی زندگی پرسه می زنند. این یکی از جنبه های دردآور شکست پرو‍ژه ی مدرن است که قرار بود برای همه ی انسان ها و انسانیت اعتبار داشته باشد.

3- امروز دیگر اطمینانی نیست که آن چه فرهنگ برتر و فرهنگ پیشرو نامیده می شود ارزش بیشتری از فرهنگ های فرودست تر و فرهنگ عامه و خرده فرهنگ ها،‌حتی فرهنگ های بومی و اقلیمی داشته باشد؛ آن چه حائز اهمیت است و می باید مورد ارزیابی قرار گیرد،‌کیفیت هاست.

4- در شرایط تاریخی و تکنولوژی امروز دیگر جدا کردن «اصل» از «کپی» و تفاوت گذاشتن میان طبیعی و مصنوعی امکان پذیر نیست. 

دانلود پاورپوینت غصب

غصب




چکیده

یک رفتار همواره در حوزة یک نوع خاص کنترل اجتماعی باقی نمی‎ماند. برخی از عنوان‎های مدنی مانند معاملة فضولی و غصب به حقوق کیفری نیز کشانده شدند تا شاید به پشتوانه ابزار مجازات کیفر در قالب یک نظام کنترلی شدیدتر، کمتر روی دهند و نظم اجتماعی و روابط افراد کمتر مخدوش و نقض شود.

بررسی، نشان می‎دهد که هدف فوق، تنها مورد نظر قانونگذاران کیفری ایران نبوده است، در کنار هدف گفته شده در بالا، تواناتر کردن و تجهیز حکومت و قدرت سیاسی به ابزار مجازات کیفر در این گرایش دخالت داشته است.

از منظر حقوقی، تمایز مهم و برجسته یک عنوان مدنی مشابه با عنوان کیفری در سوء نیتی است که قانون‌گذار برای جرم به طور معمول در نظر می‌گیرد در حالی که در امور مدنی و حقوقی سوء نیت، عنصر تاثیر‌گذار به شمار نمی‌آید.

 اگر بتوانیم یک ارزیابی دقیقی از تأثیر این دو نوع ضمانت اجرا داشته باشیم، می‎توانیم نتیجه بگیریم که در برخی موارد امکان جرم‎زدایی از این عنوان‎ها و استفاده از سایر تدابیر جانشین وجود دارد.

 

واژه‎های کلیدی:  عنوان مشابه، جرم‎انگاری، ضرر، مسئولیت مدنی، مسئولیت جزایی و سوءنیت

 

 

مقدمه

1-بیان مسئله وشناخت آن

از منظر حقوقی تمایز مهم و برجسته یک عنوان مدنی با عنوان کیفری در سوء نیتی است که قانونگذار برای جرم به طور معمول در نظر می گیرد .در حالی که در امور مدنی و حقوقی سوء نیت عنصر تاثیر گزاری به شمار نمی آید.

همین تفاوت در امور مدنی و امور کیفری باعث شده است که رفتارهائی که در حوزه های مختلف حقوقی اتفاق می افتد از نظر نوع کار و محتوا بسیار به هم شبیه باشند ولی در امور کیفری و امور مدنی نام های مختلفی دارند .مثل معامله  فضولی در امور مدنی و انتقال مال غیر در امور کیفری.

نگارنده در این تحقیق سعی دارد عناوین مشابهی را از قانون مدنی و قوانین جزائی مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.

 

2- جهت انتخاب موضوع:

بحث های حقوقی همیشه از پیچیدگی و سنگینی بسیاری برخوردار است و همیشه در مباحث حقوقی ما شاهد هستیم که نظرات و مباحث بسیار زیاد نظری وجود دارد و شاید حتی موجب سردرگمی بسایری از افراد شود .شاید یکی از دلایل این امر گستردگی بیش ازحد و همچنین حساسیت بالای این مسئله باشد.

یکی از مباحثی که در حقوق وجود دارد این است که رفتار های حقوقی با توجه به شباهتی که دارند در امور مدنی و کیفری متفاوت است و عنوان های آنها فرق دارد همچنین شیوه رسیدگی و جبران آنها نیز متفاوت است.

جذابیت و پیچیدگی این مضوع نگارنده را به این سمت سوق داد که موضوع کار تحقیقی خود را بررسی شباهت بعضی عنوان های حقوقی و کیفری در حقوق ایران قرار دهد.

 

3-روش تحقیق :

تحقیق پیش رو حاصل راهنمائی ها و مساعدت های استاد بزرگوار است ولی بیش مطالب تحقیق به شیوه ی کتابخانه ای و با استفاده از منابع و ماخذی که در پایان تحقیق ذکر شده است استفاده شده است.

 

4-پرسش های تحقیق :

1-چه معامله ای را معامله فضولی گویند؟

2-نتیجه انتقال مال غیر چیست؟

3-ارکان غصب را توضیح دهید؟

4-تصرف در املاک دیگران چه آثاری به بار می آورد؟

5-فرضیه های تحقیق:

1-ضمانت اجرای بسیاری از اسناد تجاری در قوانین جزائی ذکر شده است.

2-دعوای تصرف عدوانی اصولا یک دعوای حقوقی است.

3-سرقت از مصادیق غصب است.

4-استیلایی غصب تلقی می شود که عدوانی باشد.

 

6- هدف تحقیق :

نگارنده از تحقیق پیش رو اهداف متعددی را دنبال می کند اما مهمترین هدف چیزی جز جستجو در دنیای بزرگ و پیچیده ی حقوق و همچنین فرا گرفتن مسائل بیشتری از حقوق نیست.

نگارنده امیدوار است پس از تحقیق در مورد مطلب مورد نظر علاوه بر اینکه بر بار علمی خود بیفزاید بتواند به راهنمائی و کمک کسانی بپردازد که با این موضوعات دست به گریبان هستند .همچنین امیدوار است که تحقیق پیش رو راهنمائی برای دیگر عزیزانی باشد که قصد دارند این کار را ادامه دهند.

 

7- طرح کلی نگارش

این تحقیق در چهار فصل تهیه شده است .فصل اول که کلیات است به تاریخچه موضوع می پردازد و پس از آن نیز مقایسه ای بین رفتار های مدنی و کیفری در حقوق ایران و شیوه های برخورد با آنها انجام میدهد.

در فصل دوم مقایسه ای بین معامله فضولی و انتقال مال غیر انجام شده است و در ابتدا به توضیح این موضوع پرداخته است که معامله فضولی چیست و سپس تعریف و ارکان انتقال مال غیر را توضیح داده است.فصل سوم

غصب و عناوین مشابه کیفری است که در آن نیز تعریف و ارکان غصب و تشابهی که میان آن و بعضی از عناوین کیفری مانند سرقت و تصرف عدوانی است.توضیح داده شده است فصل چهادم نیز سایر عناوین مشابه کیفری را توضیح داده است

 

فصل 1_ معاملة فضولی و انتقال مال غیر معامله فضولی

فصل 2_ مقایسه بین معامله فضولی و انتقال مال غیر

فصل 3_ غصب و سرقت

فصل 4_ سایر عناوین مشابه مدنی و کیفری

دانلود پاورپوینت جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی




بررسی جرم آدم ربایی

شاید بتوان گفت بعد از جرم قتل عمدی مهمترین جرم علیه اشخاص جرم آدم‌ ربایی است . تحت شرایطی آدم ربایی می‌تواند بعنوان یک بزه بین‌المللی و به عنوان یک جرم سیاسی مورد بررسی قرار گیرد و ربودن افراد یکی از مصادیق جرائم علیه آزادی تن اشخاص می‌باشد. در تعریف آدم‌ربایی می‌توان گفت. "بردن و انتقال دادن شخصی از مکانی به مکان دیگر بدون رضایت به قصد سوء" امروزه دیگر نمی‌توان گفت در کشور ما ربودن و جرم آدم‌ربایی به ندرت اتفاق می‌افتد. هر چند در گذشته اغلب اطفال، مجنی علیه این جرم قرار می‌گرفتند اما در زمان حاضر اشخاص کبیر هم مجنی علیه این جرم قرار گرفته و بر حسب انگیزه آدم‌ربا و آدم ربایان، بزه دیده این جرم قرار می‌گیرند. در حقوق کیفری ایران از زمان مشروطیت این جرم مورد توجه قانونگزاران قرار گرفته چنانچه ماده 270 قانون جزای عرفی به ربودن اطفال اختصاص داده شده بود.

کاملترین قانونی که در خصوص جرم آدم‌ربایی به تصویب رسید و تا حدی ارتکاب این بزه را تقلیل داد، قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص مصوب 28ˆ12ˆ1353 می‌باشد. با تصویب قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) و اختصاص ماده 621 این قانون به جرم آدم‌ربایی این سوال مطرح می‌شود که آیا قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص را باید منسوخ دانست یا خیر؟ یکی از نقاط قوت قانون اخیرالتصویب در خصوص موضوع، جرم شناختن شروع به ربودن اشخاص می‌باشد (تبصره ماده 621).

علاوه بر جرم آدم‌ربایی، جرائم دیگری وجود دارند که به عنوان جرائم علیه آزادی تن شناخته می‌شوند از جمله توقیف و حبس غیرقانونی و اخفا اشخاص قانونگذار ما جرم اخفای اشخاص را در چندین مواد قانون مجازات اسلامی به تصویب رساند. چنانچه در ماده 583 و ماده 621 قانون مذکور جرم اخفای اشخاص مورد حکم قرار گرفته است . لذا باید دید در این خصوص چه تفاوتی بین این مواد وجود دارد. متاسفانه قانونگزار جدید تمام مباحث جرم آدم‌ربایی را در یک ماده و یک تبصره خلاصه نموده است این در حالی است که در قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص 12 ماده به این جرم اختصاص داده شده است .

جرم آدم ربایی در عداد جرایم علیه اشخاص می‌باشد که آزادی تن را مورد تعرض قرار می دهد. اهمیت آزادی تن باعث شده است تا قانونگذاران در کشورهای مختلف، این جرم را با مجازاتهای سنگین ممنوع و قابل تعقیب بدانند. آدم ربایی، ربودن و نقل مکان اجباری انسان زنده است بدون رضایت وی که سلب آزادی از مجنی علیه را بدنبال دارد. جرایمی مانند توقیف غیرقانونی، اخفاء بعنف و دستگیر نمودن و حبس غیرقانونی نیز از جرایم علیه آزادی تن اشخاص می باشند که عموما در کنار این جرم مورد بررسی قرار می گیرند.

همچنین گروگان گیری را می توان نوعی آدم ربایی دانست که در آن شخص ربوده شده به عنوان یک گروگان برای انتقام یا تحصیل وجه و یا گرفتن مجوز و ... می باشد. آدم ربایی یا به صورت جرم ساده و بدون وجود کیفیات مشدده می باشد و یا با وجود کیفیات مشدده‌ای از قبیل ربودن با وسیله نقلیه، سازمان یافته بودن عمل ارتکابی و ربودن اطفال، همراه است که در این صورت آدم‌ربایی مشدد محقق می گردد که مجازات آن نیز شدیدتر می باشد.

در حقوق کیفری ایران مواد 621 و 631 قانون مجازات اسلامی و نیز قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص (مصوب 1353) در موارد عدم مغایرت با مواد فوق احکام و مصادیق جرم ادم‌ربایی را بیان می‌دارند. مواد 1-224 الی 6-224 و مواد 8 و 7-227 ماده 1-421 قانون جزای سال 1994 فرانسه مربوط به جرم آدم ربایی و گروگان گیری می باشد. در حقوق بین الملل نیز کنوانسیونها، اسناد و همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل متحد جرایم آدم ربایی و گروگان گیری را ممنوع و قابل مجازات دانسته‌اند...

 

 

فصل 1 - مروری اجمالی بر جرم آدم ربایی

فصل 2 - جرایم خشونت آمیز

   - مبحث اول : جرایم خشونت آمیز

   - مبحث دوم : آدم ربایی و مخفی کردن ربوده شده

   - مبحث سوم : اسید پاشی و عواقب کیفری آن

 

دانلود پاورپوینت سرقفلی حق کسب و پیشه

سرقفلی حق کسب و پیشه




مقدمه

به نظر می رسد در اماکن تجاری در بسیاری از شغلها محل کار برای شخص اهمیت زیادی دارد. به این صورت که وقتی شخصی مغازه ای باز می کند بعد از یک مدت اعتباری  پیدا می کند ، مشتریهایی پیدا می کند،حق سرقفلی ناظر به همین حالت است یعنی حقی که برای صاحب مغازه در رابطه با مشتریها و محل پیدا می شود. زیرا اگر مستأجر محل کارش را تغییر دهد مشتریهای خود را از دست می دهد و مجدداً باید از صفر شروع کند .

سر قفلی مفهومی متمایز از حق کسب و پیشه و تجارت است و آنچه در قانون روابط مؤجر و مستأجر مورد بحث قرار گرفته حق کسب و پیشه و تجارت است نه سر قفلی. با توجه به اینکه فقها درمورد خلاف شرع بودن این نهاد حقوقی حکمی نداده اند و قانونگذار بعد از انقلاب این پدیده پذیرفته و اغلب محاکم حتی دیوان عالی کشور هم حق کسب و پیشه و تجارت را مورد حکم قرار داده اند و در عرف تجّار هم این مسئله پذیرفته است در اعتبار حق کسب و پیشه و تجارت تردیدی نیست .

 

چکیده

با توجه به اهمیتی که امروزه حق سرقفلی در املاک تجاری پیدا کرده است در این  تحقیق و مورد بررسی قرارمی گیرد. این تحقیق به چهار فصل تقسیم می شود که در آن عناوین ذیل بررسی می شود .

در فصل اول تعریف سر قفلی و حق کسب و پیشه  و تجارت  و تفاوت این دو با هم مطرح شده است فصل دوم ماهیت حقوقی و فقهی حق سر قفلی  را مورد بررسی  قرار داده و سیر تاریخی آن و آرای چند تن از فقها را در مورد سرقفلی بیان می کند. فصل سوم به بیان احکام سر قفلی و حق کسب و پیشه و تجارت می پردازد و در آن به نکاتی در مورد حق سر قفلی اشاره شده  فصل چهارم دعاوی مربوط به حق سرقفلی و حق کسب وپ یشه را بیان می کند و موارد اسقاط حق سر قفلی و موارد پرداخت سر قفلی را بیان می کند و در نهایت گزارش کارگاه حقوقی در مورد حق سر قفلی بیان شده ...

 

 

فهرست مطالب

فصل اول کلیات 1

گفتاراول : تعریف سرقفلی 1

گفتار دوم: تعریف حق کسب وپیشه وتجارت 4

گفتار سوم: تفاوت حق سرقفلی با حق کسبه وپیشه وتجارت  6

 

فصل دوم : بررسی ماهیت حقوقی وفقهی سرقفلی  7

گفتاراول: سوابق تاریخی

بند اول: قانون تعدیل مال الاجاره مصوب 1317 8

بند دوم : قانون سال 1339 9

بند سوم : قانون  روابط مؤجرومستأجر سال 1356 9

بندچهارم: قاون روابط مؤجرومستأجر سال1362 9

بندپنجم : قانون روابط مؤجر ومستأجر سال 1365

بندششم: قانون  روابط مؤجر ومستأجر سال 1376

گفتار دوم : وضعیت سر قفلی وحق کسب وپیشه وتجارت ازنظر فقهی 

بند اول: نظریات امام خمینی  11

بند دوم نظریات حضرت آیت الله خویی (ره) 12

بند سوم : نظرآیت  الله سید علی حسینی سیستانی  13

بند چهارم : نظرسید عبد الکریم موسوی اردبیلی

بند پنجم: نظیر میرزا جوادتبریزی

بند ششم: نظر سید مهدی موسوی شهری

 

فصل سوم : احکام سر قفلی وحق کسب وپیشه وتجارت 

گفتار اول : سر قفلی دررابطه مالک ومستأجر دست اول  ..

گفتار دوم: سر قفلی دررابطه مستأجر اول ومستأجردوم

گفتار سوم : مبلغ سرقفلی  16

گفتار چهارم: نکاتی درباب سرقفلی  17

 

فصل چهارم : دعاوی مربوط به سرقفلی وحق کسب وپیشه 

گفتار اول : موارد پرداخت کل سرقفلی به مستأجر

مبحث اول: تخلیه به لحاظ احداث بنا 

مبحث دوم: تخلیه به منظور احتیاج شخصی موجر

محبث سوم : تخلیه محل کسب برای سکونت 

گفتار دوم  : موردی که نصف سر قفلی  اسقاط می شود (انقال به غیر )

گفتار سوم : موارد اسقاط حق سر قفلی 

مبحث اول : تخلیه به  لحاظ تعدی و نفریط

مبحث دوم : تخلیه به لحاظ تغییر شغل

مبحث سوم : تخلیه به لحاظ عدم پرداخت اجاره بها 

مبحث چهارم : تخلیه به لحاظ تخلف از شرط

گفتار چهارم : گزارش کارگاه حقوقی درمورد سر قفلی 

منابع و مأخذ

 

دانلود پاورپوینت تحلیل معماری موزه آقاخان تورنتو به همراه چهارباغ اسلامی

پاورپوینت تحلیل بررسی معماری موزه آقاخان تورنتو به همراه چهارباغ اسلامی

پاورپوینت تحلیل موزه آقاخان تورنتو به همراه چهارباغ اسلامی دارای 36اسلاید قابل ویرایش می باشد.این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فایل به گونه ای درست شده ؛ که  می توان قالب آن را به دلخواه تغییر داد واین پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری کاربرد دارد.از این رو در ادامه ابتدا فهرست مطالب ؛ سپس مختصری از متن این پاورپوینت ودر پایان پیش نمایشی از اسلایدهای این پاورپوینت قرار داده شده است. برای درک بهتر مطالب نیز از خطوط گرافیکی استفاده شده است.

 

مختصری از متن:

سال 2014 بود که شاخه فرهنگی بنیاد آقاخان دست به ابتکار جالبی زد. این بنیاد اقدام به ساخت یک موزه در شهر تورنتو کانادا کرد. شهری که پرجمعیت ترین شهر کشور کانادا و چهارمین شهر پرجمعیت قاره آمریکا بود. بنیاد آقاخان که متعلق به پیشوای فرقه اسماعیلیه، شاه کریم حسینی مشهور به کریم آقاخان، است در سال های اخیر اقدام به اجرای پروژه های متعددی در کشورهای فقیر و کشورهای در حال توسعه نموده است.

ساخت این موزه نیز یکی دیگر از فعالیت های این موسسه بزرگ بود. موزه ای که در زمینی به مساحت 7 هکتار بر بلندای تپه ای مشرف به شهر تورنتو و با سرمایه ای بالغ بر سه میلیون دلار کلید خورده بود. موزه درست دیوار به دیوار مرکز اسماعیلیه شهر تورنتو قرار داشت و به سرعت مراحل طراحی و ساخت را پشت سر می گذاشت.

 

پاورپوینت تحلیل  موزه آقاخان تورنتو به همراه چهارباغ اسلامی ، 36اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

تاریخچه بنیاد آقاخان
معرفی آقاخان

معمار موزه آقاخان

هدف اصلی از طراحی 
ریزفضاها
فعالیت ها 
کانسپت طرح 
ویژگی ساختمان 
ویؤگی نمای شمالی 
دسترسی طبقات 
امکانات جانبی
پلان طبقات
نماها 
مقاطع
و...

 

دانلود پاورپوینت تحلیل معماری مرکزآموزشی رولکس

پاورپوینت تحلیل مرکزآموزشی رولکس




پاورپوینت تحلیل مرکز آموزشی رولکس  دارای 36 اسلاید قابل ویرایش می باشد. این فایل مناسب رشته معماری تهیه شده است . این فایل به گونه ای درست شده ؛ که  می توان قالب آن را به دلخواه تغییر داد واین پاورپوینت برای دانشجویان رشته معماری کاربرد دارد.از این رو در ادامه ابتدا فهرست مطالب ؛ سپس مختصری از متن این پاورپوینت ودر پایان پیش نمایشی از اسلایدهای این پاورپوینت قرار داده شده است. برای درک بهتر مطالب نیز از خطوط گرافیکی استفاده شده است.

 

مختصری از متن:

به خوبی می توان تمایل طراحان به بهره مندی ازفرم های ارگانیک معماری و ارتباط شان با زندگی را در این بنا مشاهده کرد. منحنی ها و شیب هایی که درسقف و کف این بنا ظاهر می شوند ضمن تاکید بر وجهه ارگانیک ساختمان، فضاهای داخلی را تعریف می کنند. شیب های ملایم تپه مانند، تمام سطوح را در می نوردند و تکرار پاسیوهایی با اندازه های مختلف را میتوان این طور قلمداد کرد که این موج ها گرد فضاهای منفی در حرکت هستند؛ نگهدارنده های سقف به شکل حداقلی دیده می شوند و در بسیاری نقاط ستون های لاغر سفید رنگی هستند که به ایجاد حس سبکی و سیالیست فضاها افزوده اند.

یکی از ویژگی های چشمگیر بنا استفاده وسیع از بتن و شیشه و یک فضای سیال  برای  دانشجویان می باشد که در کمتر بنایی به چشم میخورد.ریوئه نیشی زاوا روی ارتباط مابین شکل ها ارگانیک درمعماری وزندگی انسان اظهارات جالبی می کند.

 

پاورپوینت تحلیل مرکزآموزشی رولکس  ، 36 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

معرفی پروژه 
گروه طراحی
موقعیت
مساحت
ویژگی های طرح
بررسی فرم
ریزفضاها
پلان
نما

پوسته های ساختمان

نورگیری 
ویژگی معماری 
ورودی 
و....